الأربعاء، ١١ يونيو ٢٠٠٨

تاج 2

وصلني تاج أول من عزيزي أسامة أمين " شمو نشادر " ونفس التاج من أخواتي في مدونة "غادة ورفيدة"..
لكن التاج صعب ومحتاج بعض من الجرأة لأنه خاص شوية..وبيخش في الأماني والأفكار ..لذلك أعتقد إني هجاوبه إن شاء الله لما ربنا ينعم علينا بالأجازة ..
أما التاج دا جالي من HERO "أحب أشكره بالمناسبة :)" ولأنه تاج "حلويات " وسهل الإجابة فهجاوبه الأول..

لو أعطيتك ثلاث وردات من هم الثلاث الأشخاص اللى هتهديهم الورد اللى معاك ؟؟
أكيد أول وردة هتبقى لوالدتي ودا بجد مش لأني لازم أقول كدا..خاصة في الفترة الأخيرة بدأت أفكر هيا بتعمل معايا إيه..ربنا يخليها ليا ويطول عمرها في طاعته..
تاني وردة لأخويا عزيزي أدهم "أخويا بجد" لأنه أخويا طبعا ولأنه صديق عمري وعلمني حاجات كتير وفتحلي أبواب خير كتير..دا حتى هو اللي أقنعني أعمل بلوج..ربنا يجازيه عني خير..
تالت وردة أديها لصديقة "مش حبيبة"ومهياش مصرية عشان محدش يفهمني غلط..بس هيا فعلا تستاهل..

لو أعطيتك ورقة بيها 3 سطور وقلت لك أكتب فيهم اللى أنت عيزه هتكتب إيه ؟؟
هقول إن كل واحد بيختار طريقه اللي يمشي فيه ومفيش أعذار أنا اللي بصحى في يوم الصبح أقول إن الحياة أغبى من أعيشها وأنا اللي بصحى يوم تاني أقول إن الحياة فيها جمال أكتر مما يمكن أن أراه..يعني مادام أنا اللي بختار خطوتي الجاية يبقى مفيش أعذار إني أبقى مقصر..عذري الوحيد إي مقصر..
ما هو هدفك فى الحياة ؟؟

في كذا اتجاه.. دينيا واجتماعيا وعلميا العلمي إني أبقى دكتور شرعي بجد وادي محاضرات على مستوى عالي والناس تشاور وتقول دا مسلم.. اجتماعيا نفسي طبعا اكون أسرة مسلمة وأتجوز واحدة بنت حلال وزي القمر واحاول اكون زوج مثالي وأصلح العك اللي رجالة مصر بيعكوه مع مراتاتهم.. :)
إن شاء الله بكرة هيكون أحسن من النهارده"ِهل تصدق هذه المقولة ؟؟ ولماذا ؟؟
والله لو بالنسبة للبلد كلها فدا أكيد إن الجاي أحسن من اللي راح أو لسه فيه شوية بؤس بعدها خير إن شاء الله ..بالنسبالي فأنا عمليا تأكدت إن ربنا بيختارلي اللي فيه الخير حتى لو الظاهر غير كدا فميفرقش الظروف كله خير إن شاء الله.

أجمل مقولة سمعتها فى حياتك ؟؟

مش مقولة هو حديث قدسي حديث الظلم " يا عبادي إني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما.."الى آخر الحديث بحب اقراه ولولا إني مش عايز أزهق الناس كنت سمعتهلهم كل يوم
من المغنى اللى بتحبه أوى و إيه أحلى أغنية ليه بتحبها ؟؟

السؤال دا ينفض لنفسه بقى :)

"غزة" تمثل لك إيه فى حياتك ؟؟

حاجة واقفة في زوري لا آقدر أنساها ولا حاسس بيها قوي..مش مديها حقها بس مش متجاهلها..
أعطى لإنتمائك لوطنك درجة من مائة ؟؟
أنا انتمائي للإسلام في الأول والآخر
أما بالنسبة للجنسية متهمنيش في حاجة ومتفرقش معايا أي جنسية بس لو هختار يبقى يا ألماني يا نمساوي.
لو تزوجت و أنجبت بنتين و ولدين أى الأسماء تختار لهم ؟؟
.
نخليهم 4 ولاد وبنت :)
(يكن ومازن ونوح وآدم والبنت نور) .. اللي هتجوزها إن شاء الله هيا اللي هتختار البنات بس ياريت نور :)
غشيت فى أمتحان و انت صغير ؟؟

وأنا صغير كنت غشاش كبير..كنت فنان في الغش :( .. :)
لو أتعرض عليك رشوة كبيرة و انت فى زنقة ماليه هتعمل إيه ؟؟
أكيد محدش هيجاوب على السؤال ويقول هاخد الرشوة .طبعا هقول أعوذ بالله والكاميرا تيجبني وأنا ماسك السبحة وعيني نص مغمضة..وأقول "يعني أبيع ضميري يا آمال ؟؟" :)
قول 3 صفات ب 3 كلمات بس توصف بيهم شخصيتك ؟
بلاش فضايح :)


اول مرتب ليك وكان كبير يكفي تجيب اغلى هدايا هاتجيب لكل فرد في عيلتك ايه؟
هو أكيد مش هيكفي.. لكن
ماما : ساعة ألماظ لأنها بتحب الساعات..
بابا : بدلة جورج أرماني لأنه بيحب البدل..
أدهم : لاب توب "VAIO" دا لو مكنش بقى قديم..
إبراهيم : تذاكر رحلة يورو تريب..
ايه المجال اللى غير دراستك وشايف نفسك فيه قوي؟

Assassin :)

بتحب السفر؟

:) أكيد
طب دلوقتى حالا ايه المكان اللى نفسك تكون فيه ؟

Dachstein ..Austria
و كان فيه رحلة براغ معرفتش أروحها وشوفت صورها ونفسي أكون هناك بس مش لوحدي
لازم هي تبقى معايا ..هيا مين ؟؟ معرفش


أخيرا أمرر التاج لـ عزيزي أحمد هشام "بلدك يا رأفت"
سنووايت
غادة ورفيدة
شمو نشادر
دكتور بهدوء..

هناك ١٧ تعليقًا:

HERO يقول...

غشاش كبير؟؟!!
فعلا ياما من تحت الساهي دواهي
قشطة يا مان
وعجبني قوي ال 3 سطور حسيت فعلا انك لخصت حياة البني دم فيهم
اجابات جميلة وعجبني اسامي ولادك ان شاء الله
وربنا ينولك اللي في بالك بإذن الله

تحياتي

د/اجدع بنوته يقول...

هما رجالة مصر بيعكوا ايه مع مراتتهم

دول غلبانييييييين والله

.................

اما طبعا اقدر انتمائك للاسلام

بس لا تعليق ع انتمائك لوطنك اللى واضح انه راح ف خبر كان

..................

مش عارفه ليه الايام دى

كل الولاد عايزين يتجوزوا بنات زى القمر

طيب م هنا ورايح سنشن هجوم مضاد صاروخى قاتل

وكل البنات م هنا ورايح مش هتجوز

ااقل م احمد عز وبراد بيت والمحقق كونان

مضروبين ف خلاط بس

...................

مازن مراد _ نور مراد

ماشاء الله اسماء رنانه

يتربوا ف عزك يارب ويخلهملك

ويباركلك ف مامتهم باذن الله

.................

امال مين ؟؟

وكمان بتدينىىىى رشوه ف ادان الضهر يامواطن

طب استنى لما الاقامه تخلص :$

.................

فايوو مره واحده ... اللى هيديك يبقى يدينا ياسيدى

شوفت بنق م قبل حتى متقبض ولا تجيب ولا تشتغل م اصله

..................

Assassin ؟؟ الترجمه هتنزل امتى

...................

براغ .. دى اللى ع طول ساقعه ولابسين فيها ايس كبات

طب كنت هتجيب م فين ايس كاب دلوقت

شوفت انك معرفتش تطلعها لحكمه م عند ربنا

لوووووووووووووووووول

شـمو نشـادر يقول...

تشكر يا ميرو ع التاج ..
بقى ده حلويات .. ده مليان اسئله يا عم و فى منها كتير سخسى ..
بس هجاوبه ان شاء الله حينما تحين اللحظه المناسبه .. واخد بالك انت ..
سلام يا برنس ..

غير معرف يقول...

السلام عليكم

بجد ما اقدرش اقولك اكتر من أني بحبك

ربنا معانا ان شاء الله

PrInCeSS BeRy يقول...

هااااااااى اخبارك اية اسئلة حلوة اوى واجابات احلى تحياتى

khobayb يقول...

Assassin

---

كان فيه assassin في لعبة stronghold

كان دايما يقول :

"صل لهم !"

قصده ع الضحايا يعني !

حاسك في الدور ده !

Ghada , Rofayda يقول...

:(( يا حبيبتي يا مصر

حرام عليك يا ميرو دي مصر المانيا ايه و لا نمسا ايه ولا اي مكان في الدنيا استثناء مكه المكرمه ايه ..

ده علي اسم مصر التاريخ يكتب ما شاء
دي مصر عندي احب واجمل الاشياء

*******************************

راجع نفسك يا ميرو في حب مصر ... هتلاقيك بتحبها حتي لو ما اعترفت ..

ربنا يكرمك و يبارك فيك علي التاج الجميل ده :) ان شاء الله هنجاوب عليه قريبا

Mero.. يقول...

HERO..
للاسف كنت غشاش بس الحمد لله ربنا تاب عليا "لغاية دلوقتي :) " والدليل عملي الفارما ربنا ينتقم منه ..
...................
أجدع بنوتة..
والله رجالة مصر هما سبب معظم المشاكل الاسرية
عامة انا ان شاء الله هحاول اتجنب الاخطاء..

والله انتمائي لمصر سببه ان قاعد فيها بقالي كذا سنة..لكن لو مش عايش فيها مكنتش هعرفها وكون بطاقتي مصرية مش معناه احبها على عماها ..دا رايي :)
والله اكيد كل الناس عايزين بنات زي القمر:) بس فيه ناس دا عندها شرط اساسي وناس تانية بتعتبره كماليات..انا بقى مش من الناس التانية..زي ما فيه بنات عايزة زي احمد عز وكدا..ولهم الحق ميتجوزوش الا كدا..يبقوا يقابلوني بقى :) :) :)
شكرا على المرور :)
.............
شمو نشادر..
الله يخليك يا عسل ..عايزين نقرا اجاباتك:)
.............
الضاحك الباكي..
احبك الله يا خالي العزيز..وربنا معانا في الكوميونتي اللعين :)
..............

Mero.. يقول...

PrInCeSS BeRy
يااااااه ايه الغيبة دي كلها..
بلاش تتقلي علينا كدا..
شكرا على مرورك:)
***************
خبيب..
دا فعل امر بمعن توصل ولا فعل امر بمعنى الصلاة لهم لانهم هيموتوا؟؟؟
شكرا يا حبيبي :)
***************
غادة ورفيدة..
ماهو انا فعلا بحبها..مقلناش لا بس ملهاش اولوية ومفيش ميزة اني ابقى مصري دا حتى مفيش حاجة تضايق الا ومتوفرة بفائض في مصر
بس برضه بحبها..بعترف :)
...........


شكرا ليكم كلكم على المرور والتعليق واللي معلقش كمان:)

سنووايت يقول...

حلو التاج
والاجابات عرفتنا حاجات عنك الا موضوع الغش دا :)
شكرا علي التاج وربنا يقدرني واقدر اجاوبه

Unknown يقول...

حلوة اوى احلامك كلها تستاهل ان الواحد يدعى لك ان ربنا يحققها لك يااارب

دعاء مواجهات يقول...

يا يإجابات ياميروو

اية ياابنى الجمدان دة

تعرف انت شوية محير بردوو

انا رديت عليك بس متزعلش من ردى

تحيااتى ليك

كنت نفسى تهديلى التاج دة

بيس

دعاء مواجهات يقول...

نسيت اقولك

عملنا مدونة

هتكون جامدة بينا كلنا

ان شاء الله

ادخل التارخ وادخلها ف نفس اللحظة

http://3la7orytna.blogspot.com/

نورتنى

بنت الاسلام يقول...

عجبتني اجاباتك جدااا بجد

وانا كمان بحب الحديث القدسي جدااا ياريت تكتبه عنوان لمدونتك وياريت الناس تحس بيه وتطبقه

تاج رائع اسمح لي ابقي اخده ؟

ان امكن

تحياتي

Mero.. يقول...

سنووايت..
الله يكرمك..
للأسف كنت غشاش وكنت مشهور كمان اني غشاش مع اني كنت من الاوائل بس كنت يغش عند يظهر
الحمد لله على كل حال
وأتنمى اقرا التاج عندك قريب
.................
انجي..
اشكرك على كلامك الحلو دا وربنايسمع منك ويحققلي احلامي كلها ويحققلك احلامك انتي كمان يارب..
.................
دعاء مواجهات..
أنا محير؟؟ لا لا لا
على العموم انا برضه سبتلك رد تاني في مدونتك بس بلاش ضرب ولا شتيمة :)))
..............
بنت الإسلام
سعيد ان في حد بيحب الحديث دا زيي
ويارب ينفع بينا وبيكي بس المشكلة اني مكنتش ناوي اخلي البلوج اسلامي الاتجاه والعنوان عشان اخد راحتي في كل الاتجاهات من غير ما حد ياخد انطباع مسبق من العنوان .. :) تحياتي واتمنى متكونش الزيارة الاخيرة

بنت مصريه يقول...

اجابات نموزجيه وانا بخبرتى ف علم النفس مقدرتش اخد عليك حاجه
كنت عايزه امسك عليك اى حاجه
بس معرفتش

الا قوللى مين البنت بتاعه الورده التالته دى هه
شكلك نمس

الفارس يقول...

ميرو ازيك يا حبيبي انا مشتألك أوي أوي ... وأنا عوزك تعذرني عل تأخري في الردود على ما تكتب لأني انشغلت شويتين.. بس والله كنت على بالي ...

وأهو دخلت وشفت العجب العجاب..
بتغش .. وبأول كنت تطلع من الاوائل ازاي؟؟
ولك صحبات مش مصريات كمان ..
( يبقو ايه بأه؟؟ ^_^ )
ومبتهمكش مصر!! .. دنتا زوتها أوي..
وعاوز الماني أو نمساوي .. لا ياحبيبي وبتختار كمان ... حسيب كل ده

وأقول الطب من أشرف المهن سواء كان طب شرعي زي مانت عاوز تكون أو الطب بشكل عام لأن فيه خدمة للناس ومساعدة ليهم وإزاحة للبؤس والألم من على وجوههم وزرع للأمل والبسمة..
أنا بصراحة بحب اللي بيلبسو بالطو ابيض وبيعالجو الناس وكنت عاوز اكون مثلهم ... بس ماحصلش نصيب..
بس عوضني ربي بأصحاب زيك حملو على عواتقهم القيام بمثل هذه الخدمة الجليلة
ربنا يحقق امانيك ويبلغك اللي انت عوزه..