الأحد، ١٤ ديسمبر ٢٠٠٨

تميز ما تحت الصفر

كان دائما ما يتفاخر بعلاقاته النسائية المتعددة وسهرات التدخين والحشيش وكل أساليب الضياع المعروفة والغير معروفة ..
لست أعذره لكن أرى من المنطقي أن يتفاخر بذلك .. حقيقة .. مسكين .. لا شيء آخر في حياته ليفتخر به والأهم لا شيء يتميز من خلاله لا شيء يشبع رغبته في الشعور بالأهمية والرضا عن الذات ..

بالطبع هذا الشعور مطلب بشري ليس من الضروري أن يكون فكرة تشغل البال ربما شعور بالحاجة ..انجذاب فطري ..المهم.. كلنا نسعى لهذا الاحساس الرائع .. كلنا نبحث عنه .. كل بطريقته .. البعض يجده في التمسك بالدين .. البعض يراه في تفوقه الدراسي .. في انحرافه في ثقافته في فكره ..
وكلما ارتفع المستوى العقلي زادت المتطلبات واتسعت المجالات ويصبح الرضا عن النفس أصعب .. الاشباع يصبح أكثر بعدا ..
وبما أن التميز بالنجاح والانتاج طريق صعب يحتاج إلى كثير من المثابرة والمنافسة والصبر .. فإن الحل أمام كل فاشل أن يكتفي بهدم نجاحات الآخرين والانقاص من كل شيء فهذا ينسيه الهوة بينهم وبينه ..فارق السرعات :) .. أو أن يدعي التميز و النجاح أو أن يتميز فعلا لكن بفشله ..

من السهل أن يشير الجميع إلي قائلين أني مهمل فأنا أفرط في محاضراتي ودروسي ومذاكرتي هذا سيجعل زملائي يتحدثون عني ضاحكين ..سيجعلني نجما ..سيرضيني .. لهذا أتبجح بإهمالي .. بكثرة نومي .. بجهلي بأي شيء عن أي شيء.. بسخريتي اللاذعة..حتى اهمالي لمظهري قد يجدي نفعا .. المهم أن أتميز ..ليس فقط لأحوز على شيء من الاعجاب والشهرة .. لكن هذا يجعلني سعيدا.. لا أملك ما يشعرني بذاتي غير أن أفشل بشدة فأتميز بشدة ..

تتملكني سورة غضب عندما أتذكر زميلتي تركض كالبقرة في المدرج بينما يتهامس الجميع فرحين بجرأتها وعفويتها .. ما أن هدأت البقرة حتى راقها إعجابهم بركضها فبدأت دورة أخرى من الركض الغير مبرر .. أهذا يجعلك سعيدة ؟؟ أن يتهامس الجميع أنك "مجنونة ومخك طاقق " .. معذورة فالبقرة لا يمكنها أن تتميز بشيء إلا بالجنون ..

بالطبع بعض الفاشلين لا يمكنهم حتى التميز بالفشل " مأساة :) " .. فهو لا يستطيع أن ينحرف كما ينبغي ولا أن يفشل كما ينبغي ليحصل على الاشباع .. لذك يكتفي بهدم النجاحات وادعاء نجاحه الخاص .. يهرب من كل مجال منافسة مهما كان تافها .. سيتحجج بالترفع عن التنافس في التوافه لكن الحقيقة أن الهروب من كل شيء أكثر سلامة وتحصينا من المغامرة .. سيكتفي بالكلام .. سيكتفي بالادعاء..لكن الحقيقة أنه أكثر عجزا وبؤسا من أن يتحرك للأعلى أو حتى للأسفل.. المراقبة واصدار الاحكام تبدو أكثر سهولة..

بالمناسبة ... من كان يتبجح بانحرافه وضياعه سمعت أنه في السجن للاتجار بالهيروين .. حقا متميز :) :)

دمت بخير

هناك ٨ تعليقات:

غير معرف يقول...

wow new topic..
i didn't know that you can reach thses dimentions.
i wanna support your topic & add , that this is something really attached to our culture, i mean , if you show what you wrote to someone from the states for example, he will tell you nice thought, but i did n't experience this.
because there , they are having thier identity by just thinking positively, gaining more success & being productive..at least 80% of the community there is folowing such theme.
but as for the lifestyles around us here,
i think you can say how it is.
i want to add also a reasson for such thing to happen, is the feeling of " out of control"..i can share you a very good example here i am facing nowdays,
one of my friends she is responsible for a task, but for un expected situation, she couldn't be there to do it, but she assigned someone to do it.
while she is not being here, some new circumstances happened, that changed the way that things should go.
and she couldn't understand it,
and the responsible person is trying to decide what is write according to what he can see on the real land.
and when she is feeling that he is not working as she was expecting according to what she believes in, she started to destroy his work, and blaming him, and complain on him to his boss that he is not doing the right thing, and he has to stop working.
when i tried to talk to her, i just didn't feel anything more than she is out of control, and she is feeling helpless, and hse is trying to be inside the action, although she is not there.
i wanted to fix this, so i told her, do u trust me, she said yes, so i asked her to let me help him in carrying the work, it might make a difference.
and all i wanted to, is not to take it from her, as much as i wanted to keep the work going on the right way that it should be on land.
and guess what happened?!
the same thing is just started to happen to me !!
even it was totally fixed at the beginning and i let her understand lots of things going.
but i discovered that it is not about being misunderstood, but it is about searching for the control!!
and i realized that nothing could be fixed til she is back to the real land and have the direct control on it.
well, it is her right & it is her task in allways..
but she didn't realize that if she is doing this, so she might be destroying other people's success..
thats it,
i did n't know that i would write that much
but i wish that you got my point
thanks for sharing
iman

Unique Gurl يقول...

التميز ده معناه مش سهل اوي كدة
مش اي حد بيعمل حاجة مختلفة وخلاص يبقي مميز
انا عندي التميز ده اني اشوف حد ناجح اوي في حاجة معينة
ليه اسلوب معين في التفكير بس اكيد مش اي اسلوب يعني
لكن بالنسبة ان واحد يتميز بالفشل
مش حاجم مميزة ابداا
البلد مليانة فشلة وضايعين

غير معرف يقول...

اعتقد ان كلمة متميز بتنطبق علي واحد عنده حاجه كويسه ومميزاه ده في الغالب زي ما واحد يكون متميز في الدراسه ,في حفظ القران,في الصلاه في الجامع علي طول وانه ما بيفوتش ولا فرض,في رياضه معينه ((يعني التميز بيطلق علي الواحد لما يكون متمكن من حاجه معينه اكترمن غيره))....
وفي ناس بقي بيحسوا انهم مهما عملوا عشان يبقوا متميزين فمش هيوصلوا للي هما عوزينه فاعتقد انهم بيحقدوا علي غيرهم من المتميزيين يعني مثلا (احمد) متفوق دراسيا ودايما من الاوائل ولكن (محمد) مش متفوق زيه ومستواه اقل منه وبيحاول انه يكون متميز زي احمد لكن مش قادر فممكن الشعور ده يخليه يحقد علي احمد ويتمني زوال التميز منه او يكون حاقد عليه لدرجه انه يعد يتكلم عليه مع اصدقائه علي انه مش كويس وبيعمل كذا وكذا ويحاول يغير فكره الناس عن احمد المتمييز ويخليهم يكرهوه.

زيي ما كنت بتقول الواحد ممكن يكون مهمل وفرحان ان الناس عرفينه بانه مهمل وده بيخليه مبسوط فاعتقد انه بيفتكر دي شطاره فبالتالي بيزودها اكتر واكتر لغايه مايبقي معروف بكده ومش هامه لان ده بيرضيه.

في ناس بتفتكر نفسها متميزه مثلا في حفظ الاغاني ومتميزه بانها تعرف تغني اجنبي حلو اوي وفي ناس متميززين في الرسم وغيرهم في الجيمز ,,كل واحد حسب دماغه اللي مماشياه... ده عاجبه فهيعمله لان ده بيفرحه فبيتقن الحاجه دي لغايه درجه التمييز فيها وده فعلا زيي ما انت بتقول ((طريق النجاح والمثابره بيكون صعب)) فاعتقد انهم بيتميزوا في الحاجه اللي يقدروا عليها عشان يرضوا نفسهم و يعوضوا النقص وده عاادي عند اغلب الناس لان كلنا مش زي بعضنا وتفكيرنا مش واحد وبتختلف من مكان لمكان

انا اعتقد ان كل واحد يخليه في نفسه (لان النفس اماره بالسوء)ويرضي عن نفسه وميبصش لغيره لان احنا هنشوف ناس كتير متميزيين في حاجات احنا مش متميزيين فيهافاكيد هنتعب علي الفاضي ومش هنحصل حاجه .....

غير معرف يقول...

هذا المقال . . . متميز زز بحق !

صديقي أنا استمتع بالقراءة لك و لكني نادرا ما اعلق فاعذرني !

م/ الحسيني لزومي يقول...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا
م/ الحسيني لزومي
مدونة /مواطنون ضد الشعب
-----------------

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
******************************

اخي اسامه .. اشتقنا الي كتاباتكم

الفكره .. حسب وجهه نظري .. بالنسبه لموضوع تميز احد علي احد و انشغال الغير متميز بهدم المتميز او انشغال المتميز باحتقار الغير متميز ... تتلخص في

الفهم ..

- بالنسبه للمتميز : (بما لا يخالف الشريعه) ربنا سبحانه و تعالي اعطي له ميزه ما .. استغلها .. ونجح في ده .. يبقي عليه عبئ تاني انه ينجح غيره .. او يساعدهم في الوصول لنجاحهم , ده اذا فعلا كان متميز او ناجح .

- بالنسبه لغير المتميز : فده اكيد قصر في حاجه لان ربنا سبحانه وتعالي مبيظلمش حد .. واعطي كل منا مهاره ما .. لازم نستغلها .. او ندور عليها و نلاقيها الاول و بعدين نستغلها , اما علاقته بالمتميز .. فاذا كان شخصيه تسعي للنجاح يبقي لا يمكن يفكر في هدم حد انما الاولي انه يفكر في نفسه .. انجح ازاي.


وعلي فكره اللي بيحاول يهدم الاخرين .. حتي ان نجح في كده .. عمر ما حد هيحترمه .. ولا هوه هيحترم نفسه من الاساس .


تحياتي

Mero.. يقول...

iman
ممم دي مشكلة العمل الجماعي .. المهم النية..
نورتي :)
---------------------------
unique girl
ما هما ضايعين واحسن ضايعين عشان معندهمش حاجة يثبتوا نفسهم فيها ..
بالتاكيد بالنسبالك هما مش مميزين ولا حاجة لكنهم بالنسبة لنفسهم واللي زيهم متميزين..
-------------------------------
storm
شكرا على مرورك وتعليقك الجميل وعلى متابعتك للبلوج..
نورتي
----------------------------------
كريم أبو زيد
يا حبيبي كفاية انك بتقرا :) :)
اشوفك على خير إن شاء الله..
-----------------------------------
غادة ورفيدة ..
قصدك "مراد " :)
فعلا هو قصر انه مدورش على الميزة اللي ربنا اديهاله واكرمه بيها
ربنا يعين
دمتي بخير :)

غير معرف يقول...

دايما بحب اعلق في الاخر و اللي اخرني اكتر اني قاعدة ابحث عن اصل كلمة متميز على النت مش لاقيالها نتيجة و بحاول افتكر فين المعجم الوجيز بتاع الثانوي ده بس مفيش مجال,..الموضوع كله انك اثرت نقطة شغلتني لفترة ثم نسيتها ..لما كنت صغيرة كان نفسي اتميز في حاجة قعدت ادور بس ما استقريتش لحاجة و بعدين بدء تفكيري يشوش هل لو واحد مجرم عمل حاجة مختلفة عن الجميع و انتشرت صوره و اخباره هل يصبح بهذا مميز عن الاخرين ..لا أعلم هل يصح اطلاق لفظة مميز هنا او لا ..و لكنني اذكران والدي افهمني الفكرة بعد ان رآى أن عقلي بدء يشت, معنى ان يكون انسان متميز مرتبطة دائما في عقولنا بالانفراد بعمل جيد صالح و ليس العكس معنى أن يتميز انسان عن الاخر اي ان يهبه الله اسلوب مختلف في فعل ما يقدر على ادائه الاخرينبشكل عادي .. و في رأيي هذا هو الصحيح أما مدمن و مجرم الهيروين ده ممكن ندورلوا على صفه اخرى توفيه حقه في اتقان الخطأ.....
بطل تفكير عميق علشان هتقلب علينا افكار انتهت من زمان ..او حاولنا ننهيها.

استمر متميزاً.