الخميس، ٢٨ أغسطس ٢٠٠٨

نفسي .. نفسي !!

قبل رمضان بأيام..
هاهي نفسي بدأت تطلق صافرات الانذار.. بدأت ترفع درجة التأهب ..بدأت بالتفكير والتخطيط..أتمنى أن أكون هادئا .. لا أريد أن يأخذني الحماس بعيدا عن وعيي..
هاهي توجه لي الرسائل..ليس عن رمضان وحده.. عن كل شيء ..
عن أصدقائي..أهلي ..ذلك الكتاب العقيم الذي قرأته منذ مدة..عن ليلة أمس الرائعة .. عن آخر تدوينة قرأتها فشعرت برغبة ملحة في التقيؤ.. عن آخر جدال سخيف .. عن طفلة بادلتني الابتسامة في براءة .. عن أناس أدين لهم بالكثير
.. عن مجاملة رديئة قمت بها..

قد تكون سعيدا بما حولك .. أو تعيسا..
محبا للناس.. أو مبغضا لهم..أو لا فرق..
مكتئبا للأحوال والأوضاع.. متفائلا بشعاع النور يقطع حدة الظلام..
تفتح ذراعيك للحياة..أو تبقى في اللاشعور..
لا يعجبك شيء .. أو معجب بكل شيء..

أحبب ما شئت..
افعل ما يحلو لك..
جد فتاة تحبها..أصدقاء تمرح معهم..
استمتع بحياتك..
أنقذ مجموعة من البؤساء واجعل منهم اكثر سعادة..ارسم البهجة على وجوههم..
كن لطيفا .. سلسلا .. بشوشا..
اضحك بأعلى صوتك..

أو لاتفعل..

العن الظلام إن شئت.. أبعد عنك الجميع ..أبغض كل شيء في الحياة..
عش وحيدا.. مت في كهفك..

صدقا .. لست أهتم..

فالبداية والنهاية هنا ..أمام المرآة ..معي .. الوقت مناسب لـ"نفسي نفسي " أو كما تقول أنت " انج سعد فقد هلك سعيد "..

افعل ما بوسعك للآخرين .. أو اتركهم ليذهبوا إلى الجحيم.. اختر ما تراه مناسبا..

المهم أنا تكمل بي الطريق..المهم أن تحصنني .. وفر لي درعا منيعا .. أمن لي السبيل.. ثم حاول مع الآخرين إن أردت..

فهناك كل الأسئلة ستكون عني.. كن حذرا .. الوقت ينفذ ..

هناك ٢٢ تعليقًا:

Adham يقول...

رائع أخي..
نفسي نفسي ..
تعلم أني أتفق معك تمامًا .. لكنك تعلم أيضًا .. أن بإمكانك جعل الكثير معك نفسًا ..
وتدوينتك هذه دليل أن ليست نفسك فقط ..

بحبك !

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

عن جد !! تدوينة رائعة رائعة .

جعلتنى اقف امامها ... واحدث نفسى ... اعجز عن وصف احساسى بها ... صعب قوى الاحساس ( مراجعة النفس و محاسبتها )
هل فعلا لدى القدرة على رصد و تحليل كل ما يدور بداخلى .. هل لدى القدرة على محاسبتها قبل ان ابحث خارجها ؟!
هل لدى القدرة على العطاء الخارجى ؟!
اظن !! اننى احاول جاهدة لخلق هذا المزيج .

شكرا لك ... ارق تحياتى ... سلام

بذرة امل يقول...

عارف يا دكتور ميرو
كتاباتك بتخلى الواحد يسرح ويفكر فى حاجات بنكون غيبة عنه

عندك حق فعلا لو اننا نتذكر اننا فى يوم هنقف امام ربنا عز وجل لا نملك سوا اعمالنا لكان حالنا مختلف كثيرا

khobayb يقول...

لا أتفق إطلاقا ..

من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم

إنما المؤمنون أخوة

المسلم للمسلم كالبنيان

---

اهتمامي بك وحبي لك وحرصي على فلاحك .. شرط جوهري لـ "نفسي نفسي"

---

أو ربما أخطأت أنا الفهم

khobayb يقول...

إشراف ع التعليقات ؟؟؟

ايه يا عم ؟

;)

هي بقت كده ؟؟

Ghada , Rofayda يقول...

اخي مراد ..

رؤيتي لنفسي نفسي .. هي

* ساعد الاخرين .. نعم
* حب لهم الخير و اسع فيه دون علمهم .. نعم
* حاول ان تساعد بلدك في الرقي .. نعم
* ابتكر لخدمه دينك .. نعم
* حب دنياك .. نعم

============= و لكن =============

- ان تكالبت علك البشر ,
- رفضك مجتمعك و حتي من حولك ,
- ان قابلوا احسانك بسوء ,
- ان لم تنجح في رؤياك بسبب غيرك ,

============= فقل =============

هدفي اكبر و اسمي
عيني تنظر لما هو اعلي
حواسي تؤمن ان مع العسر يسرا

وقل

اما انا .. فساعتزلكم لايام قلائل .. اشحن بها نفسي و ايماني و طاقتي .. كي استطيع ان استمر في دنياكم ؟؟

***** وهذه الايام *** هي رمضان *****

شحن لنفسي نفسي كي اعطي و اعطي و ارتقي و ارتقي ,,

وفي النهايه .. تحيايتي لك اخي مراد لان هذا قد يكون اخر تعليق قبل رمضان لاننا في رمضان ان شاء الله سنعتزل كل شئ الا المسجد ..

تحياتي اخي في التدوين :) و نلتقي علي خير ان شاء الله ليله العيد علي المدونه كي نعرف اخبار حمله ادع الي سبيل ربك معكم جميعا

غاده و رفيده
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

Unique Gurl يقول...

كالعادة بوست رائع في المدونة العاقلة غير التانية خالص :)
لكن بالنسبة للجزء ده:
(((المهم أن تكمل بي الطريق..المهم أن تحصنني .. وفر لي درعا منيعا .. أمن لي السبيل.. ثم حاول مع الآخرين إن أردت..)))
حاسه انه فيه انانية
انت المفروض مش عايش لوحدك
بس انت لحقتها في الاخر و قولت (( ثم حاول مع الآخرين))
لو كنت وقفت لحد هنا كان حيبقي الكلام حلو اوي
بس انت بردو زودت كلمة لو ماكنتش موجودة كان حيكون افضل
من وجهة نظري
=======================
بس عموما الموضوع رائع
كل سنة وانت طيب :)

غير معرف يقول...

السلام عليك.جامد طول عمرك والله.كلامك دة اثر في واول مرة تعملها معايا يا ميرو انك تأثر في بالشكل دة انت عارف كاني قريت كلمة كتبها الغزالي او خطها الراشد ربنا يبارك فيك.
بس انا لية تعليق حاسس انه هيفيدك مع انه متعارض معاك سنة عارف السنيرجيزم(اكتبها بالانجيزي وانت تفتكرها اللي هيه بدل 1+1=2 يبقى 1+1=3)انت ممكن تعمل كدة بدل ماتاخد ثوابك انت بس بانك تاخد معاك واحد صاحبك وتخليه معاك هتاخد ثوابه وثواب كل اللي هينصحهم ليوم الدين.
قشطة يا معلم مع احترامي وتأييدي الشديد انك لازم يكون لك وحدك وقتا مع ربك انت وهو وحدكما ما اجملها من خلوة.

emad.algendy يقول...

أؤمن ان نفسي بهم...
جميل ان اهتم بها وان اعطيها قدرها لكن دون ان انغلق عليها فقط
"علي ان اعبر لنفسي من خلالهم"
لكن ايضا بثبات وبقوة دون ان اظلمها

ToOoKa يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكتر حاجه لفتت نظرى فى الموضوع دا انو مختلف تماما

يعنى كل واحد كاتب عن رمضان بطريقة وانت بطريقه مختلفه تماما

بس جميل اوى انك تقف مع نفسك وقفه قبل رمضان وترتب افكارك

كل سنه وانت الى الله اقرب

أختك توكا

PrInCeSS BeRy يقول...

ميروووووووووووو


ازيك يا عثل كل سنة وانت طيب ورمضان كريم


ربنا يحميك ويجازيك خير عنا ويرحمنا جميعا


تعالى شوف التاج بقة

Unique Gurl يقول...

رمضان كريــــــــــم
كل سنة وانت طيب

دكتور بهــدوء يقول...

فهناك كل الأسئلة ستكون عني.. كن حذرا .. الوقت ينفذ ******
تفتكر...
عنك بسسسس
ولا عنك وعن اللي اثرت فيهم واتأثرت بيهم

رمضان كريم يا ميرو

Abd Al-Rahman يقول...

جميل مراد
نظرة رائعة وعرض أروع .
بالنسبة لى
أعتقد اننى أحدث نفسى أكثر ما أحدث غيرها من البشر ، أحتاج لأن أفصل عنها قليلا .
لكنها تبقى فى النهاية نفسى .
تحياتى

سنووايت يقول...

رائع مراد
وقفة مع النفس
او وقفة النفس معنا
كلنا محتاجينها
ابدأ بنفسك هتلاقي بعد كدة كل شيء بينعكس علي اللي حولك

كل عام وانت بخير ويارب يكون رمضان رحمة ومغفرة باذن الله
رمضان كريم

كـــيــــــــارا يقول...

كل سنه وانت طيب

رمضان كريم

Unknown يقول...

كل سنة وانت طيب يااااااااارب ياااااااااااااااااارب ينفعك رمضان يا ميرو.........البوست مميز جدا مش زى اى كلام قريته تحس كدة انه مكتوب بلغة تانية ..
تحياتى على كلامك الرائع

Mero.. يقول...

أدهم..
أعلم أنك متفق معي :)
بامكاني لكن كنت أتحدث عن الأولوية ..
وانا كمان :D
----------------------
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
أتمنى تكون التدوينة حركت حاجة جواكي ..
جميل طريقة تفكيرك ..
رمضان كريم ..
----------------------
بذرة أمل..
أشكرك .. واتمنى فعلا نستفيد كلنا من كتابات بعض..
كلنا محتاجين وقفة مع النفس قبل وبعد رمضان ..
دمتي في حفظ الله..
----------------------
خبيب..
شرط جوهري !!!؟؟
لا أظن..
سأهتم نعم..لكن لنفسي الأولوية المطلقة..
دمت بخير صديقي ..

Mero.. يقول...

خبيب 2 :)
أنا نشرت دا كمان اثبات اني الاشراف دا يعني وقت اللزوم بس :D
ربنا يعينك ع الباطنة..
------------------------
غادة & رقيدة..
رأيك جميل..لكني أختلف في "أعتزلكم"..
وكنت أتمنى ألا تعتزلونا :)
لكن خير ..نراكم بعد رمضان إن شاء الله..
------------------------
Unique Girl..
العاقلة ؟؟ ههههههههههه
أوك .. قليل من الأنانية مطلوبة في بعض الأحيان..خاصة رمضان :)
نورتيني ...
-----------------------
محمد خالد..
وجهة النظر تطابقت لما اتكلمنا بتفصيل ...
جميل كلامك كالعادة حبيب قلبي محمد..
كل سنة وانت طيب..

Mero.. يقول...

نووور..
أعتقد أن بقليل من الشرح مننا احنا الاتنين هتتطابق الرؤية ...
دمت بخير..
---------------------
توووكا..
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
زيارة أولى أعتقد..أتمنى متكنش الأخيرة..
ياريت فعلا يكون البوست عجبك..
نورتي.. كل سنة وانتي طيبة..
------------------------
بيري..
وانت بالصحة والسلامة ..
ازيك ؟؟؟
جاي اهه :)
--------------------
Unique Gurl
وانتي بخير :) :)
--------------------

Mero.. يقول...

دكتور بهدوء..
تأثري بغيري وتأثيري فيهم يعتبر عن نفسي يا عزيزي ..
دمت بخير..
--------------------
عبد الرحمن..
كما قلت يا عزيزي..
تبقى في النهاية نفسي.. :)
دمت بخير ..
اراك على خير صديقي..
--------------------
سنووايت..
وانتي بالصحة والسلامة والخير يا رب
فعلا كلنا نحتاج وقفة مع النفس او العكس زي ما قلتي :)
دمتي في حفظ الله..
-------------------
كيارا..
وانتي بصحة وخير وطاعة وسلامة يارب..
-------------------
انجي..
وانت بالصحة والسلامة
شكرا ع المجاملة الجميلة دي .. :) :) :)

دمتي بخير..





كل سنة وكلكوا بخير ..
اشوفكوا البوست الجاي ان شاء الله :) :)

Teawater يقول...

عجبتني مدونتك الجميلة ديه
كل سنة وإنتا طيب رمضان كريم
الموضوع حلو في طريقته ياريتنا نعرف نفسنا كويس و نعمل ذيك