السبت، ٢٩ نوفمبر ٢٠٠٨

تلاطيش 3

نعم.. في نفسي أفكر
استمر نقاشنا لبعض الوقت وختمت بقولي "إن لم أفكر في أفعالي ففي ماذا سأفكر" ؟؟ .. نعم .. إننا نفكر في فلان الذي مرض ..فلان الذي تزوج ..لماذا الجو حار ؟؟ هذا الطعام لذيذ .. اها .. لماذا يحوم الذباب فوق الطعام قبل أن يقف عليه ؟؟ لكننا نتكاسل أن نفكر لماذا لا أستعمل يدي اليمنى في التعامل تطبيقا للسنة ؟؟ هذا السؤال نسميه تعقيدا وتدقيقا .. لكن لماذا نظر فلان إلى فلان بغضب ؟؟ فهذا ما يمكن أن يشغل بالنا ..
أدق وأصغر سؤال عني يهمني أكثر من أهم وأكبر سؤال عن أي شيء آخر ..أمضي يومي كله أفكر في كلامي وخططي وأفعالي..هذا يجعلني متيقظا.. وسعيدا..


مستقل ؟؟ ثم ماذا ؟؟
اجتهد والداي في تلقيني وتربيتي على مبادئ فاضلة جميلة .. النشاط.. المثابرة.. الاستقلالية..الارادة و التصميم ..
هذه المبادئ مواصفات لابد أن اتحلى بها لأصل إلى هدفي .. هي التي تجعل من الطريق الذي أسلكه طريقا أفضل .. لكن .. المهم أن أصل إلى الهدف .. لا أن أحيا حياتي نشيطا وكفى لا أن أجتهد لأثبت لنفسي قبل الجميع أني مستقل بذاتي كنبتة في الصحراء..
ما الفائدة في كوني شخصا مستقلا لكنني لا أحصل على ما أريد !!؟؟ لا أصل إلى أهدافي .. مستقل بلا نتائج ؟؟ ثم ماذا ؟؟

ألعاب..
ربما نعتبر كثيرا من الألعاب مجرد مضيعة للوقت .. تفاهات .. لكن بقليل من التفكر سنرى أن لا وجود للعبة تضيع الوقت .. لا وجود للعبة تافهة .. كل لعبة لها منطق .. كل لعبة تنمي موهبة .. طريقة تفكير ..بعدا لم نتعود على النظر من خلاله ..
أذكى أصدقائي هم الأفضل في كل الألعاب .. أميل للتصديق أن كثرة الألعاب التي مارسوها جعلت خبراتهم ومنطقهم أكثر اتساعا وعمقا ..
ربما تراني أبالغ وأعظم الألعاب ... ربما !!؟؟
لكني مقتنع بذلك وسعيد بألعابي :) :)

الصدق الجذري
الصدق الجذري هو أن تقضي يومك مثلا تخبر كل من يقابلك بما يساورك اتجاهه بلا كذب ولا تورية ..
ستقول لصديقك أنه ممل .. ولزميلتك أنك تحبها .. ولجارك أنه مفرط السمنة .. وهكذا ...
تخيل الكوارث التي ستحدث في هذا اليوم .. كم من العلاقات ستنقطع ؟؟ كم من المصائب ستحل .. فقط لأنك ستقول انطباعاتك ..
تخيل أن الجميع سيطبقون الصدق الجذري في نفس اليوم :) كم من الاهانات والتجريح ستتلقى ؟؟ كم من المفاجآت ؟؟ أعتقد أن حياتنا ستتغير حقا بعد يوم مماثل ...
لنجرب .. أنا سأقضي أحد أيام هذا الأسبوع إن شاء الله في صدق جذري ... أتمنى ألا أقابل الكثيرين يومها ;) ;)

وقت مستقطع ..
أخبرتني صديقة فرنسية مرة ألا أحكم على الناس في الإجازات .. لأنهم يكونون "أشخاصا آخرين" ..
لماذا ؟؟ لأن الهدف من الاجازة أن أخرج من حياتي كلها .. أن أغير شخصي "المكبوت" في جدول أعماله ورصانة تعامله ..لأنسى همومي .. أغير نمط يومي .. أخرج ..أسافر ..ألعب .. أقابل أشخاصا لا أقابلهم طوال الأسبوع .. أنسى زملائي ودراستي وعملي وأقاربي.. أصبح إنسانا آخر..عندما أعود إلى العمل سأعود بروح جديدة .. هذا ما تعلمته وجربته وكان أكثر من فعال .. أما قضاء الاجازات في المذاكرة أو العمل أو حتى تدارك ما فات..فهو حرق للاجازة ولا أعتقد أنه يفيد أكثر مما يضر .. خذ وقتا لنفسك ..اشحن بطارياتك .. وعد متجددا .. :)



دمت بخير


ΜΛΓΛΤ

هناك ٩ تعليقات:

غير معرف يقول...

راااااااااااااااااااائع بجد ممتاز و طريقة جديدة في النظر الي الحقائق بس ممكن بالنسبة للصدق الجذري مش ممكن يكون عبارة عن زي منقول "دبش " مش صدق و لا حاجة ؟؟ يعني لو حاولنا نوصل بكلام مزين يبقي احسن .. اما بقي بالنسبة للالعاب ان بقالي كتير بدور علي NFSU 2 و بما ان الالعاب مهمة كدة فانا مش هياس لحد ما الاقيها p-:
تحياتي و اتمني تكون بخير

Adham يقول...

جميل يا ميرو ..
you are getting wiser :)

Dina يقول...

Great Mero, bgad 7elw gdan w 7akeem w 3a2el gedan.
I loved the vacation part very much ... it's so true :)

غير معرف يقول...

بجد جميل يامراد , استمر في التفكير بس ما تستغرقش قوي يعني ,بالطبع انا متفقة مليون في المية معاك في حكاية الالعاب ده حتى انني اظن ان حياتنا كلها كأنها لعبة طويلة شويتين في اللي بيستمتع فيها و يخرج مستفيد و في العكس ,بلاش منه الصدق الجذزي ده لانه هيضر اكتر مما هيفيد , بس بشكل عام الواحد دايما بيتعامل عن طريق انطباعاته عن الاخرين ومن يهتم به فقط هو من يحاول توجيهه للافضل.

تابع.

Unique Gurl يقول...

حلو الكلام طبعا محدش يقدر يقول حاجة بس ابقي قولي علي اليوم ده بتاع الصدق الجذري D:

Mero.. يقول...

M.Osama
اهلا اهلا يا عزيزي لك وحشة ..
ممم ممكن نوصله بطريقة اخف بس الحقيقة كدا كدا بتبان ..
دمت بخير ..

------------------------
أدهم..
ههههههههه الله يخليك ..
-----------------------
Dina..
اه فعلا عشان كدا إحنا مقضينها أجازات هههههههه
كل سنة وانتي طيبة..
-----------------------
just a girl
كويس اننا متفقين :)
الصدق الجذري !! مممممم اهي تجربة :)
نورتي...
-----------------------
unique gurl
ازيك كل سنة وانتي طيبة ..
هههههههه لا متقلقيش من الصدق الجذري ...
------------------------

غير معرف يقول...

what really motivated me to send a comment, is that u really touched a good points that am some how facing or faced in ma life..
as for the " Sedk EL gazry" , oh please, don't do it, except you are really ready to be responsible for its horrible consequences, i am trying to introduce it gradually to ma life, and seriously, if the opposite side was not able to understand that you are just trying to be honest..so,..u are planning to lose him/her..

also, i liked the independency part, i do believe that being independent, can not happen by being away from our parents, because , as u said , theyhelped us to be independant, and by getting away from them, we will, somehow, lose the control on our independency..
that's for now & thanks for sharing :)
iman

Marat يقول...

iman
نورتي بالمرور والتعليق اتمنى متكونش الزيارة الاخيرة ولا التعليق الأخير..
بالنسبة للصدق الجذري فانا جربته خمس دقايق وبعدين اجلته .. :) :) لكن بشكل عام العقليات اللي حوليا او اللي بحاول اخليها حوليا المفروض ان عندها النضج الكافي لتجربة زي دي ...
الاستقلال .. انا كان قصدي مش بس بالنسبة للوالدين ودورهم حتى كمان بالنسبة للاصحاب و الجيران المهم الانتاج مش مهم اني اكون مستقل يعني لو اعتمادي على حد هيكون فيه فوايد اكتر ممكن افكر اعتمد عليه لان مش هدفي في الحياة ان ينطبق عليا اسم مستقل وبس .. كلامك اضاف لي بعد تاني مكنتش فكرت فيه ..
نورتي وياريت تبقي موتيفيتد على طول :) :)

غير معرف يقول...

بالنسبه للصدق الجذري
اعتقد عن نفسي اني لو طبقته الكل هيزعل مني بس اعتقد ان فكره اني اقول للناس رايي فيهم حلوه واحيانا بعملها من غير ماقصد وغالبا لما اكون متنرفزه من اللي ادامي واهو يوم وبيعدي وبنتصالح بس مش هادر اصالح الكل لو دنتني متبعه الطريقه دي

الالعاب
معتقدش انها مضيعه للوقت ,,واعتقد انها بتنمي مهارات وبتشغل المخ وممكن نلعب في وقت الفراغ بس منضيعش وقت المذاكره كله ولكل من هواياته ده عن اعتقادي الشخصي ,,,,اما بالنسبه للي مبيحبوش الالعاب فاعتقد ان رايهم هيكون انها مضيعه للوقت واعتقد انهم بيضيعوا وقتهم في حاجات تانيه احنا بنفتكرها مضيعه للوقت وهكذا هو الحال حاجات بنحبها وحاجات مبنحبهاش

بالنسبه للاجازه
فانا من اول المعارضيين ان الاجازه تضيع في المذاكره حتي لو كانت يوم واحد لاننا فيها هنطلع من جو التوتر اللي بنعيشه في الدراسه وهنشوف اصحابنا ونعد مع اهلناونعمل كل اللي نفسنا فيه ونفرفش شويه ونجمع طاقه ونشاط نرجع بيه للدراسه ,,,,,,,وبعديين احلي حاجه بقي لما ارجع للدراسه اندم واقول كان عندي اسبوع اجازه كنت ممكن زاكرت فيهكل اللي فاتني بس كله يهون واخد اجازتي !!!!!!!!!!