الجمعة، ١٤ نوفمبر ٢٠٠٨

أنا .. بلا تصنيف

لا أدري أبشريتنا أم مصريتنا تحتم علينا أن نضع كل من نقابله في تصنيفنا المحدد..
فما أن أرى فلان أو أتعرف عليه ..أسعى إلى وضعه في خانة من الخانات "ظريف " "متدين" "مثقف""رياضي"... الخ
أو العكس "غبي" "رخم" وهكذا... عقلنا الباطن أو اللاوعي يفعل ذلك .. لا أدري..
ربما لأننا نشعر بالأمان عندما "نحدد" ما نتعامل معه ؟؟ .. ربما..
هذا التصنيف يجعل من كل من لا نستطيع تحديده وتصنيفه كائنا غريبا شاذا.. بلا ذنب إلا أنه خارج المواصفات ..
كلما مررت من مكان أسمع كلمات وأتلقى نظرات " إنت إيه اللي جابك هنا ؟؟ "..

في المسجد يرمقني المصلون بنظرة "إنت إيه اللي جابك هنا ؟؟ " ربما لأني لا أتصف بمواصفات "المصلي" التي حددوها سلفا .. عفوا ..ربما لا أبدو كمصلي ..لكني أريد الصلاة .. وفي هدوء..

في المكتبة ألاقي نفس النظرات.. فقط لأنني لا أبدو كقارئ ..

عند دخولي الراوند أتلقى ألف نظرة وابتسامة بلهاء تستغرب وجودي في مكان دراستي !! ..

ربما لا تنطبق علي مواصفات الطالب المجتهد ولا أبدو كعابد تقي أو قارئ مثقف .. لكنني أقرأ وأصلي وأمارس رياضتي .. وأتمنى أن لا يقاطعها أحدهم لمجرد أني لم أحقق مواصفاته القياسية ..
لن أحاول أن أظهر بمظهر الإنسان اللطيف البشوش الباسم لأفعل بعضا من الأشياء الجيدة دون أن تكون مستغربة .. سأفعلها فقط ..

ببساطة سأفعل كل هذا حتى وإن لم أبدو ملائما له ..

بالطبع سأحفظ لك حقك في التعرف على من تعامله ..لكن أحفظ لي حقي في أن أكون من أريد أنا أن أكون.. أن أحيا بما أراه مناسبا لا ما تراه ضروريا ..
وكل ما أطلبه .. ألا تلمني على كوني "أنا"..


ΜΛΓΛΤ

هناك ١٤ تعليقًا:

نعكشة يقول...

برغم اني مبصنفش حد في عقلي الواعي
معرفش اذا عقلي اللا واعي بيصنف ولا لأ

بس انا مش فاهمة العلاقة اصلا بين كلام حضرتك و الكلام اللي تحت

يعني هوه لازم الانسان يبقى typical التصنيف

لأ عادي يعني

الواحد مش شرط ينطبق علية كل جوانب التصنيف

انا مش شايفة علاقة بين الكلام و بعضة
ولا ردي و بعضة اصلا

يلا خير

معلش

عش كما تريد ولا تلتفت

سلام عليك

غير معرف يقول...

يابنى انت مش مضطهد!!!!!
يمكن اللى بيبصلك كانت نظرته بريئة و مش قاصد يقولك بيها"انت ايه اللى جابك هنا؟"
يمكن يا سيدى عينيه واجعاه او هى شكل عينيه كده،
او يمكن مايعرفكش وبيبص يشوف من اللى جاى ده،
او يمكن حد من صحابك عامل فيك مقلب ودافع فلوس لشوية ناس ينتشروا ف الاماكن اللى انت بتروحها عشان يبصولك البصه اللى بتضايقك دى(: (:
عادى يعنى..خلى عندك حسن ظن ف الناس..
بص..بقولك ايه؟!.. مش انت عاجب نفسك؟! خلاص ولا يهمك..امشى يا تصنيف..خلاص ماشيناه اهو ياعم..ولا تزعل نفسك.. اى خدمة(: (:
سلامو عليك

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

السلام عليكم
الموضوع جميل جددددددددددددددددددا وخلتني اخد بالي من النقطه دي
من النهارده معدتش هصنف حد باذن الله
شكرا يا استاذ
السلام عليكم

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

اولا : ازيك .. اخبارك عامل ايه ؟! .. شكلك مشغول ف الدراسة .. ربنا يعينك و يوفقك .

ثانيا : حكاية التصنيف دى شائعة جدا و يمكن زى ما قلت عشان الناس تقدر تتعامل مع الاخر , مش من مفهوم التعامل فقط و لكن لمعرفة اغواره و الوصول ايه و الله مش محبة فيه و لكن ممكن نقول نوع من السيطرة لانك كل ما فهمت شخص اوى دا بيسهل عليك انك تدخل له منين و العلاقات تبقى عادى و مفيش فرق و الاخوة تاخد حقها و زيادة.

بص !! .. انت صح
كن << انت >>
لان الناس مش هتبطل كلام ولا بيعجبها حد , ولو اخدنا بالنا من كل كلمة الناس بتقولها مش هنتقدم خطوة .

انا زى ما انا اللى عاوز يتقبلنى على وضعى دا اهلا و سهلا , واللى مش عاجبه مش هاْدخله حياتى غصب عنه و للصراحة اكتر مش يلزمنى التعامل معاه بس !

انا بأْحس الناس بتستغرب اكتر الشخصيات المتميزة و النادرة فى زمانا دا ... مش معنى كدا انهم حاجة غريبة سيئة , لاءابدا دا لانهم الافضل

ارق تحياتى ... سلام

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

اولا : ازيك .. اخبارك عامل ايه ؟! .. شكلك مشغول ف الدراسة .. ربنا يعينك و يوفقك .

ثانيا : حكاية التصنيف دى شائعة جدا و يمكن زى ما قلت عشان الناس تقدر تتعامل مع الاخر , مش من مفهوم التعامل فقط و لكن لمعرفة اغواره و الوصول ايه و الله مش محبة فيه و لكن ممكن نقول نوع من السيطرة لانك كل ما فهمت شخص اوى دا بيسهل عليك انك تدخل له منين و العلاقات تبقى عادى و مفيش فرق و الاخوة تاخد حقها و زيادة.

بص !! .. انت صح
كن << انت >>
لان الناس مش هتبطل كلام ولا بيعجبها حد , ولو اخدنا بالنا من كل كلمة الناس بتقولها مش هنتقدم خطوة .

انا زى ما انا اللى عاوز يتقبلنى على وضعى دا اهلا و سهلا , واللى مش عاجبه مش هاْدخله حياتى غصب عنه و للصراحة اكتر مش يلزمنى التعامل معاه بس !

انا بأْحس الناس بتستغرب اكتر الشخصيات المتميزة و النادرة فى زمانا دا ... مش معنى كدا انهم حاجة غريبة سيئة , لاءابدا دا لانهم الافضل

ارق تحياتى ... سلام

payoomee يقول...

thx mero
agreat post from agreat friend

Unknown يقول...

انا كمان بتضايق لما حد يبقى عايز يقوللى مش لايق عليكى الكلام دة مش من حقه اصلا انه يقرر برة حدود مجاله كل واحد يخليه فى حاله الدنيا هتمشى لكن لان الحياة مش جنة لازم طبعا نقرف بعض واقصد بنقرف بعض انى وبكل صراحة بصنف الناس انا كمان يمكن مش بحسس اللى قدامى بدة بس انا من جوايا بكون مصنفاه وكتير ببقى عايزة اقول ايه اللى جايبك هنا؟ مش جوك.. مبقولش بس مخطاة فى حق اى حد بصنفه... انا عارفة انه غلط وخصوصا انى برفض دة على نفسى بس وعد هحاول انفذ كلامك ... شكرا على البوست دة

Unique Gurl يقول...

هاااااااي =))
بقالي كتير مش بدخل بس قولت لازم اعدي علي ناس معينة كدة اقرأ اللي فاتني و اسلم.
بالنسبة للبوست انا رأيي لو حد حط في دماغه كلام الناس مش حيخلص ولا حيعمل حاجة في حياته
اللي انت عايز تعمله اعمله ,في اي وقت واي مكان و ملكش دعوة بحد
انا عن نفسي بعمل كدة حتي لو كان غلط بس ببقي مبسوطة ومستريحة :)
سلاااااااام

موناليزا يقول...

في الوقت الذى نستعجب فيه من التقليد الاعمى وعدم وجود هوية محددة لدى البعض
بعد قراءة هذا البوست لايسعنا سوى ان نفتخر بوجود شباب يفرح بوجودهم الاسلام

غير معرف يقول...

انا شخصيا واحد من الناس اللي شايفينك متنطبقش عليك المواصفات القياسيه.. او انا كنت شايفك كده... بس فكرتي عنك اتغيرت من زمان رغم اصلا انا معرفكش شخصيا

Mero.. يقول...

نعكشة
مممم ممكن أنا موصلتش اللي كنت عايز أقوله بوضوح ..
دمتي بخير..
---------------------------
Samar Ra2fat
نورتي البلوج :)
ايوه الواحد يعمل اللي هو عايزه ويفكه من الناس
كل سنة وانتي طيبة..
---------------------------
غير معرف
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
يسعدني والله ان البوست عجبك
بس المرة الجاية متنساش تكتب اسمك :)
;)
------------------------
داليا
الحمد لله .. دراسة ؟؟ :) :) :)
فعلا الواحد يعمل اللي يريحه وميبصش لكلام حد ..
كل سنة وانتي طيبة..
-------------------------

Mero.. يقول...

payoomee
ازيك يا صديقي..
شكرا على كلامك وتعليقك اللطيف كعادتك ..
كل سنة وانت طيب
-----------------------
enjy
هههههههههههههههه
تعليقك جميل كالعادة ما شاء الله..
كل سنة وانتي طيبة :) :)
------------------------
Unique Gurl
هههههههه الصراحة حلوة برضه :) :)
كل سنة وانت طيبة
-----------------------
موناليزا
أشكرك على التعليق اللطيف دا .. انا مش حلو اوي كدا :) :)
نورتي البلوج ..
----------------------
غير معرف ..
:) :) :) معذور إلى حد ما ... بس ايه اللي خلاك تغير الفكرة ؟؟ :) :)
بلاش غير معرف دي لطيف اني اعرف اسمك :)
----------------------

غير معرف يقول...

فعلا كلامك صح والتصنيف ده اعتقد انه عند كل الناس وخاصه الناس اللي مش بنتعامل معاها او اللي مش عرفنااو حتي اللي ملناش معاهم كلام كتير (معرفه سطحيه),فاكيد هيحكمو علينا من الشكل الخارجي بس وتصرفتنا مع باقي الناس او اصدقائنا...........وغالبا احكامهم بتطلع غلط لان الناس بتحكم علي بعضها من التعاملات طبيعه الشخص اللي بتتعامل معاه مش بالشكل او المظهر,, مثلا ممكن واحد يكون شكله حلو اوي وانت تشوفه تقول عليه شكله طيب ومحترم لكن من جواه يكون مش كويس ودي احكام غلط

فمتزعلش لما حد يعمل معاك كده وممكن يكونوا مش ياصودوا حاجه او يكونوا مبيتكلموش عليك اوممكن تكون انت حساس اكتر من الازم فبتفتكر كده