الجمعة، ١١ يوليو ٢٠٠٨

لا أكرهك 2



حبيبتي ...
معلمتي الأولى..
أشكرك..
بفضلك تعلمت أن الحب والحنان والأمان مسميات من كوكب آخر لا تنتمي إلى عالمنا..
أن الشفافية والصدق والوضوح أكاذيب اخترعها الناس ليغرقوا ضحاياهم السذج..
أن كل ابتسامة..ضحكة..همسة..لمسة.. نظرة محبة ظننتها صادقة..
كل هذا كذب وخداع.. مراء..غطاء لخنجر يستعد ليفتك بأوردتي..
ينتظر ظهري لينكشف ليقوم بدوره كما قمت بدورك..
ليقضي على الساذج الذي ظن يوما أن للحب وجود وكيان..
ساذج تناسى أن لابد في عالمنا من حسابات أخرى..من مراوغات ..توريات..
ساذج ظن أن بامكانه أن يقف ببساطة لينطق بكلمة
أحبك..
الآن تعلمت أن لا أستند إلا للجدار..أن أنام بعين واحدة.. تعلمت.. أن أبقي قلبي بداخلي..
أشكرك..
ولا ألومك.. سألوم نفسي التي وثقت بك..
لا أكرهك..فقط أكره نفسي التي أحبتك يوما..

.................


تحديث : أعزائي القراء..التدوينة قطعة ادبية بحته لا تمت إلى حياتي بصلة :)..ولو كانت حقيقة لما كتبتها هنا ولن أكتب عن حياتي في مدونتي..ولم أختبر أو أجرب يوما هذا النوع من الحب العنيف..لذلك أعرض التدوينة كعمل أدبي لا كتجربة شخصية..كنت أنتظر نقدا وآراءا لا مواساة :D
دمتم لمدونتي زوارا .. :)

هناك ١٩ تعليقًا:

HERO يقول...

في ايه يا عم
متصلي على النبي
حصل خير ياباشا
كلنها لها وبعدين ده قسمة ونصيب
هههههههه
معلش انا بضحك اصلي افتكرت نفس موقفي بالضبط بس انا كنت فرحان معرفش انت ليه زعلان

تحياتي

غير معرف يقول...

أأن أن أأأأأأأأن

ليه كده بس

رغم اني قولت قبل كده ان الحب مشنقة رديئة ولازلت عند رأيي بس بزعل اوي لما بشوف حد من البشرية المعذبة متعذب كده

لا واله زعلت فعلاً فعلاً

بس بعيداً عن موضوع البوست والكلام اللي بيوجع فيه

اسلوبك حلو جداً جداً جداً

مبسوطة كتير انا اني جيت هنا وانشاء الله اتابعك

تحياتي

سنووايت يقول...

ولما تدع للكراهية مكان في قلبك يا ميرو
دع الكراهية لمن يكرهون
فان كرهت نفسك كيف تحب يوما اي شيء او اي شخص

اشكرها لانها علمتك يوما ان الحياة بها كثير من المتناقضات
لا تلمها ولا تلم نفسك
لا تكرهها ولا تكره نفسك
لان قلبا احب يوما لا يمكن ان تسكنه الكراهية

دمت محبا وكاتبا متميزا

عمرو وجيه يقول...

ليه اليأس ده ...


بص كتير بيقابلنا حب و كتير بننجرح



الاحسن انك تعرف إزاى تحب من غير ما تجرح ولا تنجرح



الاسلوب جميل


تحياتى ...

Abd Al-Rahman يقول...

ايه بس ياعم ميرو
تغور فى داهية اللى تجرحك ياصديقى
طالما انت جيت ع الجرح وكتبت البوست ده
ياريت تقرى قصتى الانتقام ، لانها بتتكلم عن مشكلتك
فى أمان الله

أحمد هشام يقول...

لا تندم علي حب عشته ...
حتي لو صارت ذكري تؤلمك ...
فإذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ولم يبق منها غير الأشواك فلا تنس أنها منحتك عطرا أسعدك ...
لا تكسر أبدا كل الجسور مع من تحب ... فربما شاءت الأقدار لكما يوما لقاء آخر يعيد ما مضي ويصل ما انقطع ...
فإذا كان العمر الجميل قد رحل .. فمن يدري ربما انتظرك عمر أجمل ...
و إذا قررت يوما أن تترك حبيبا فلا تترك له جرحا .. فمن أعطانا قلبه .. لايستحق منا أبدا أن نغرس فيه سهما أو نترك له لحظة ألم تشقيه ...
و ما أجمل أن تبقي بيننا لحظات الزمن الجميل ...
و إذا فرقت الأيام بينكما فلا تتذكر لمن كننت تحب غير كل إحساس صادق ... ولا تتحدث عنه إلا بكل ما هو رائع ونبيل ...
فقد أعطاك قلبا .. وأعطيته عمرا ... وليس هناك أغلي من القلب والعمر في حياة الانسان ...
واجعل في أيامك مجموعة من الصور الجميلة لهذا الانسان الذي سكن قلبك يوما ما ... ملامحه .. بريق عينيه الحزينة ... وابتسامته في لحظة صفاء ...
ووحشته في لحظة ضيق ... والأمل الذي كبر بينكما يوما ... وترعرع ... حتي و إن كان قد ذبل أو مات ...

Unknown يقول...

قوية التعبيرات يا ميرو الله ينور وكمان بتعبر عن حقائق كتير يعنى تقدر تقول ادب واقعى.............
عجبتنى اوى مراوغات ..توريات فعلا العالم كله بكل ما يحتويه من علاقات انسانية من بينها الحب ملىء بالمراوغات والتوريات..........
اه نسيت اقولك حمد الله على السلامة تانى عشان انت لسة ماثر فية

Mero.. يقول...

HERO
عليه الصلاة والسلام
يا عم هو انا قلت اننا كنت بخطبها ؟؟ ههههههههه
انا برضه ساعتها كنت فرحان او بصراحة حسيت ان هم اتزاح في على كتفي..
بس دي قطعة ادبية بحته.. :)
...........................
نورة الخشن
حلو "مشنقة رديئة "
بس طعمه حلو..
وأتمنى فعلا يكون الاسلوب عجبك
وياريت تنوريني تاني .. :)
...........................
سنووايت..
هو انا اصلا محبتهاش عشان اكرهها اصل البوست كله خيالي ..فكرة بس عدت..
لكن الحمد الله انا بخير :)
تحياتي :)
.......................
عمرو وجيه..
معاك حق يا عزيزي ..بس برضه انا والله مبحبش اصلا .. :))
........................

Mero.. يقول...

عبد الرحمن ..
انا انا فعلا قريت القصة وهبقى اوصي الواد اللي في الصورة عندي يقراها على اعتبار انها متخصنيش هههههههههههههه ;)
.................
انجي..
اول واحدة ترد بعد التحديث ..سعيد بتعليقك والله اصله جاي في وقته بعد ما كنت متغاظ ههههههه :)
الله يسلمك ومنوراني على طول :)
......................

Ghada , Rofayda يقول...

عمل ادبي راااائع

الآن تعلمت أن لا أستند إلا للجدار
أعجبتني هذة الجمله بشده....

تحيااااااتي

دمت مبدعا......

زهرة العرب يقول...

الله عليك
بجد اسلوب رائع اخي الكريم
وبجد ليك مستقبل بس ياريت تستمر كهواية بجانب مجال دراستك .


بس مش شايف انها غالبة عليها روح التشاؤم .... ما علينا بس بجداسلوبها رائعة جدا.


دمت اخي الكريم بكل خير

رندا يقول...

ميرو

ازيك عامل اية

انت كتبت ان البوست لا يمت لنفسك بصلة
عارف ياميرو احيانا الكل يتصور ان كل شئ مكتوب تجربة شخصة او تدل على احساس الكاتب حتى لو مش ليها صلة بكاتبها بس بيكون داخلها احساس خارج من جوانا يااما نتمنى انة يحدث لنا ولم يحدث فنخرجة الى كلمات او موضوع
او فعلا حدث فى عقلنا الباطن
كلماتك جميلة واحساسك عالى حتى لو مش حدث لك فيها قطعة من وحى قلبك
لاننى عندما اكتب مش بالضرورى يكون حدث لى ولكن اكيد بيكون مشاعرى داخلها وتحوط بيها
الف تحية وسلام لاجمل ميرو

كل الود

رندا

دعاء مواجهات يقول...

لا بس سيبك انت

كلام جامد بجد وبيحمل مشاعر كتير

بتمر بينا وبتحصلنا

وهنا يكمن الجمال والتميز الجاامد

متزعلش م النااس كدة الحق عليهم يعنى

ميقصدوش يضايقوك

بييس

غير معرف يقول...

دايما أتأخر في الرد عندك

بس إن شاء الله في مرة هالحق أول تعليق


بجد الكلام جميل , و عجبني

اكتر حاجة عجبتني " ألا أستند إلا للجدار "

بس جملة " أن الشفافية والصدق والوضوح أكاذيب اخترعها الناس ليغرقوا ضحاياهم السذج" شديدة شويتين !!!

تحياتي

شـمو نشـادر يقول...

جميله موز ..

تحياتى ..

أسامة أمين

Mero.. يقول...

غادة ورفيدة..
يسعدني انه اعجبك..
وفعلا الجملة دي من احب الجمل ليا..
دمتي لمدونتي زائرة :)

================

زهرة العرب..
أشكرك كثير أختي..
فعلا هيا كئيبة بس ان شاء الله الجاية احسن شوية..
اما الكتابة فانا بصراحة معتبرش نفسي موهوب في الادب بس بكتب اللي بينور في دماغي..بس ربنا يكرمني..
نورتيني ..سعيد بتواجدك :)

============

رندا..
هو انا مبعش قصة حب والحمد لله عشان كدا بقول ان الموضوع لا يمت ليا بصلة..
لكن رايك فعلا وجهة نظر جميلة واعتقد انها ممكن تكون صحيحة خاصة انك خبيرة في الكتابات الادبية ..
أشكرك ..فعلا :)

============

Mero.. يقول...

دعاء مواجهات ..
ههههههه
الله يخليكي وانا فعلا اللي غلطان لهم وبعتذر لو كنت ضايقتهم لكن هما اللي صدموني بصراحة هههههههههههه
نورتيني :)

===================

الضاحك الباكي..
الله يخليك يا حبيبي..
فعلا الجملة دي انا برضه بحبها..
اما الجملة القاسية التانية..فانا قصدي اقول ان الناس بياخدوها ستار بس و بيرفعوها كشعارات بس وقت الجد ميعرفوهاش..
بس يمكن التعبير خاني ..بصراحة مش فاكر..
نورتني وربنا معانا في الشفوي..

================

شمو نشادر..
حلو التعليق دا والتدوينة " موز" ههههههه
نورتيني ..

نعتذر مرة اخرى للزوار اللي شرفونا عن التاخر في الرد ولكآبة البوست أصلا وإن شاء الله القادم هيكون أكثر تفاؤلا..

نعكشة يقول...

:D

من كام يوم قريت التدوينة وكنت داخلة اقول ليه يابني لسة الدنيا بخير

بس مقولتش
و فضلت الصمت


انهاردة بالصدفة ( القوقعة) البحتة جيت تاني
و قريت التحديث

بردو حسيت نفس الاحساس
ليه يابني كدة

هههههههههههههههههه

.................

طيب بعيداً عن مجريات الامور
بتخنق جداً من الناس اللي لما يحصلهم موقف يعمموا
( علي فكرة انا ساعات ببقي منهم)
يعني صاحبتهم تطلع مقرفة ميثقوش في كل الناس
حبيبيتهم تطلع مش عارف اية يعني كل الستات خونة

ليه يعني
يعني هما كل الستات نفس ال DNA و نفس المخ

و اللي مبيثقش في الناس دة ( وانا منهم) مش عارفة اتخلص من الصفة المهببة دية ازاي
المهم
يعني طيب بيثق في نفسة لية ماهو من الناس
تصدق ساعات مبثقش في نفسي
دة بالنسبة للمضمون

اما في طريقة العرض و الاسلوب و لحاجات دية
فهي شيقة و سلسة
و احلى حاجة السلاسة دية
متخليش الواحد حس بالموضوع
و يلاقية فجأة خلص

...........

سلمت يداك
دمت سالم

سلامٌ عليك

نعكشة يقول...

شوف كل دةو نسيت احط الجملة اللي عجبتني

الآن تعلمت أن لا أستند إلا للجدار..أن أنام بعين واحدة.. تعلمت.. أن أبقي قلبي بداخلي..

الزقها في التعليق اللي فات بقة :D

سلامٌ عليك