الخميس، ٣ يوليو ٢٠٠٨

مسافر

اليوم كان امتحان الرمد الشفوي..أحد أفضل امتحاناتي في الكلية..انتهى الامتحان وغادرت الكلية عائدا إلى المنزل..وصلت إلى الموقف..كان الميكروباص قد امتلأ فكنت أول من استقل الميكروباص التالي.. استقريت في مكاني المفضل خلف السائق تماما..فكرت في أن أغير المكان وأتقدم لأجلس إلى جواره تماما حتى لا تؤذيني الشمس المسلطة على مقعدي الحالي طول الطريق.. المهم أني قررت البقاء مكاني ..رغم أني كنت أنظر للكرسي إلى جوار السائق بنهم..امتلأت السيارة ..انطلقنا..
كنت سعيدا بأدائي في الامتحان وعلت وجهي ابتسامة لا ارادية نظرت إلى يدي وعندما رفعت رأسي..لم تكد الابتسامة تختفي حتى فوجئت ككل من في الميكروباص بسيارة مسرعة تتجه نحونا ..لم أستوعب ما حدث في الثواني الأولى ..لكن الدقيقة التالية ..لن تنسى في حياتي..أذكر جيدا ارتطامنا بالسيارة..وجها لوجه..دارت الدنيا..اهتزت الرؤية واهتز معها عالمي كله..ارتطم وجهي بعنف بكرسي السائق.. وتبعه جسدي كله..نصف ثانية من الصمت القاتل..شعرت بنفسي ..بالوعي الذي تحدثت عنه سابقا.. كان كل شيء حولي كأنه مشهد مصور.. شعرت أن وجنتي تمزقت تماما ..فتحت عيني فوجدت رؤيتي سليمة..كان هذا أول ما أقلقني ..عيني..ثم شعرت بظهري يتمزق..فكرسيي والمرأة التي تجلس خلفي أصبحا على ظهري..زاد قلقي..بدأت أحرك أصابع قدمي ويدي لأتأكد أن أعصابي سليمة..زدت من الحركات لأتأكد أني حر..أنا حي ..لا أضرار جسيمة..بدأت أردد الحمد لله الحمد لله الحمد لله..لا أدري الحمد لله على أنني حي..أم لان علي أن أحمد الله حتى في المصيبة..رفعت عيني..كان المشهد أفظع من أصفه ..بدأ الصراخ..البكاء..بدأ السائق يصرخ..رجلي رجلي رجلي ويبكي..المرأة إلى جواره على الكرسي الذي تمنيت أن أجلس فيه تتأوه في عجز ..رأسها ملقا للخلف ووجهها تغطيه الدماء..الناس تصرخ وتبكي ..طلعونا من هنا..اهات..بكاء..صراخ..ماذا يحدث..أنظر خلفي ..الجميع ينزفون..وجوه كاملة مغطاة بالدماء..المرأة إلى جواري أصبحت فوقي والجميع يسعى للخروج من القبر..والسائق لا زال يستنجد..الناس يحاولون اخراجه..حاولت أن أجذب كرسيه بقوة لأحرره..فشلت..صدقا ..كانت أولويتي أن أخرج من السيارة..خرجت ووقفت في الطريق..
المشهد كساحة حرب..دماء على الطريق.. الزجاج في كل مكان..الزيت ..الدخان..التراب..الصراخ..البكاء..أنين مكبوت بالضعف..
الشاب في السيارة الأخرى جزمت أنه مات..فهو كتلة دامية بلا حراك..جاء الاسعاف بسرعة ونقل المصابين ..أخرجوا السائقين وأصطحبوا آخرين.. بقيت في الشارع تائها..عقلي لا يعمل بسرعته المعهودة..مشتت..ماذا حدث؟؟..ماذا يحدث؟؟..فمي ووجنتي ينزفان قليلا..تمزق بنطالي..يغطيني الشحم..بدأت أشعر بالألم في جانبي الأيسر كله..لكنني واقف على قدمي..
أنا حي..لم أمت .. لم أتشوه أو أشل ..أو أكسر..الكثيرين فعلوا..
كنت أظن أني واجهت الموت من قبل ..لكنني هذه المرة رأيته في ثواني..رأيته يمر من أمامي وينظر إلي ثم يتجاوزني ربما إلى المرأة إلى جوار السائق..حيث كان يمكن أن أكون..
شعرت لأول مرة بروحي..شعرت بها تتجمع بداخلي ..في أعماقي..كأنها تتهيأ للخروج..
لكنني حي..سليم مقارنة بالآخرين..سعيد لذلك..غاضب لكل شيء..
هل الغريب بقائي حيا..أم الغريب لو أنني مت هناك؟؟
هل حفظني الله بأذكار الصباح رغم أنني لم أكملها ؟؟..أم دعاء السفر ؟؟ أم أنه لا يزال لي مهمة في هذه الحياة ؟؟..
ربما ترى التدوينة لا تهمك..عادية..خاصة..وقطعا ستنساها وتعود إلى حياتك بسعادة بعد ساعات كأقصى تقدير..
لكنني قررت أن أكتبها لاقرأها..لأتذكر..لاسترجع ثوان ثلاث رأيت فيها الموت..
سأتذكرها كلما شعرت أن الدنيا تأخذني بعيدا..
وسأحاول أن أتذكر في كل مرة وفي كل يوم .. أنني مسافر..

هناك ٣٧ تعليقًا:

زهرة العرب يقول...

الف سلامة عليك والف بعد الشر عنك
الحمد لله علي كل حال وقدر الله وما شاء فعل.

ممكن ده يكون اختبار من ربنا ..
ربنا معاك ويوفقك اخي الكريم ويبعد عنك اعين الحاسدين والحاقدين
بارك الله لك في عمرك و دينك وعلمك.
دمت بكل خير وسعادة وهناء.

Adham يقول...

حمدًا لله على سلامتك أخي ..
كدت أموت ..
حين سمعت الخبر ..
وأموت مع كل مرة أسمع فيها القصة أو أقرأها..
لا أتخيل ..

حفظك الله لي!
وكانت لي عظة..

أحمد هشام يقول...

الحمد لله الذي نجاك ...
عظة ...
هزة ...
صدمة ..
نحتاج إلي مراجعة مع النفس .. لأن فيما حدث إشارة ربانية ...
و قدر الله ... و فيما قدر الخير ...

سنووايت يقول...

الحمدلله
بجد الحمدلله علي سلامتك
ابكيتني والله
الحمدلله
هو قدر , وكل شيء بيحصل بيحصل لسبب , كل لحظة بتمر هتترتب عليها اللحظة الجاية
بس الحمدلله انك رجعت سليم ومعافي وكتبت لنا التدوينة دي لانها تذكرة لينا انه قريب اوي بس احنا مش بنحس بيه
الحمدلله علي سلامتك

سفينة يقول...



ألف سلامه عليك يادكتور

رائعة هذه التدوينه ولن انساها صدقني

مهمه جدا لينا كلنا واشكرك علي كتابتها بهذا الاسلوب الشيق الرائع..


...........

هل حفظني الله بأذكار الصباح رغم أنني لم أكملها ؟؟..أم دعاء السفر ؟؟ أم أنه لا يزال لي مهمة في هذه الحياة ؟؟..

............
دمت لنا أخي

خالص تحياتي

قبطان

د. أحمد الحاج يقول...

أخي الفاضل د. مراد
الحمد لله على سلامتك
كل شيء يجري بقدر الله
وما أصابك لم يكن ليخطئك
وما أخطأك لم يكن ليصيبك
وهي تذكرة لك ولنا
وما الذي حدث لأخينا أحمد عطا الله رحمه الله منا ببعيد
كلنا مسافرون أخي مراد
والمستقر هناك... إما الجنة ..وإما ...
اللهم أحسن خاتمتنا وأحينا على الإسلام وتوفنا على الإسلام

غير معرف يقول...

الحمد لله يا مراد على سلامتك

غير معرف يقول...

حمد الله على سلامتك

حقيقي قلبي اتخلع ساعة ماعرفت

الحمد لله انك بخبر

مش عارف اقول ايه بس الحمد لله اني ما استنيتكش و سبقتك

ربنا يحفظك

د/اجدع بنوته يقول...

حمدالله ع السلامه

BAZ يقول...

كدت تبكيني ..
حمدا لله على سلامتك
حفظك الله
ورحم من ماتوا

--

كفى بالموت واعظا

موناليزا يقول...

يااااااااه على لطف ربنا
حمدالله على سلامتك وربنا يشفى ويخفف عن كل مصاب
فعلا اخى الكريم لقد انقذك الله لحكمة معينة قد لانعلمها ولكننى اريد ان انصحك وانصح نفسى قبلك بان تراجع حساباتك دائما
الحمدلله الحمدلله الحمدلله رددها دائما من عميق قلبك واسجد لله شكرا
نشكرك جدا على مشاركتنا هذه اللحظة رغم صعوبتها الا اننا كنا فى حاجة اليها

Unknown يقول...

الف حمدا لله على سلامتكم

جعلها الله لكم ولنا عظة وعبرة

الحمد لله يافندم .. عدت على خير

اي حد بيسافر يوميا زي حالتنا عرضة لحاجة زي كده .. بس ربك بيسترها

الحمد لله يارب

اختكم

نور

sara draz يقول...

حمدا لله على سلامتك

يا عالم ايه كان ممكن يحصل اكتر من كده
ربنا ستر


واكيد الحادثة دى هتفوقك
وتخليك تراجع نفسك لو كنت عملت حاجة غلط

وتحياتى اليك
وتسلم

دكتور بهــدوء يقول...

الف سلاااااااااااااامه
الحمد لله انك بخير
اتحسددددت بعد الابداع الغزير بتاع ايام الرمد
محسوووووووووووووووووود

sweet-tweety يقول...

الف حمدالله على السلامه
بجد انا مش عارفه اقول ايه ولا لاقيه كلام اقوله
بس بجد الحمدلله ان الموضوع عدى على خير وانك الحمدلله بخير
ربنا يستر علينا جميعا
موضوع ان احنا تقريبا كل يوم على سفر ده بعد كل الحاجات اللى بتحصل على الطريق دى بجد بدات تبقى مقلقه
يااااااارب عافينا يارب
وحمدالله على السلامه مره تانيه ربنا يحفظنا كلنا من شر الطريق ده

Abd Al-Rahman يقول...

مراد
لا أعتقد أن أحدا شعر بكلامك مثل ما شعرت أنا به ، لا أخفيك سر ، فكلامك استجلب الدمع من عينى
لا أعلم السبب الحقيقى لذلك ؟!
هل لانى كنت ازور مدونتك لأرى جديدك فصعقت بما قرأت
أم لأنى أحسست كانك تصف ماحدث لى من قبل
أم لأن كلامك ذكرنى بلطف الله وفضله ومنه علينا
أم ماذا ؟
حقيقة لاأستطيع ترتيب أفكارى الآن ، ولا أملك إلا أن أقول
الحمد لله الذى نجاك من هذا ، والحمد لله أنك أنت من تصف لنا ماحدث لا أحد غيرك .
سلمك الله من كل سوء
وحفظك ورعاك
دمت ف أمان وسلامة

Dina يقول...

حمدًا لله على سلامتك يا مراد ...

قدر الله وما شاء فعل ...

مشهد مصور .. فعلا هو كذلك لمن مر به .. و لقد مررت بشبيه له ولم أفوى على نسيانه على مدى السنوات الأربع الماضية ...

يومها فضيت 4 ساعات -تبدأ قبيل اذان المغرب ليلة 27 من رمضان لذاك العام- بالمستشفى ... 4 ساعات أعدها أصعب ساعات عمري .. 4 ساعات أحاول مساعدة أناس لا أعرفهم - لست أتحدث هنا عن نفسي كطالبه طب - في وقت كانوا فيه في أشد الحاجه للمساعدة حتى ولو بكلمه ...

وبعد ان استقر الوضع ... اكتشفت أن الوحيده التي كنت أعرفها -ولم أكن رأيتها حينها ولم أدر بوجودها في الحادث- قد ماتت منذ وصولها وجاء ذووها متأخرين لأنه لم يتعرف عليها أحد !!!

حفظك و حفظنا الله ...

وجعلها الله عبرة لمن اعتبر ...

darkskies يقول...

انت قلت انك كتبتها لتتذكرها انت ولكنك اسديت لنا صنيعا كبيرا بكتابتك
فباسلوب وصفك للمأساه جعلنا نعيشها و نعرف ان اى منا معرض لمثل هذاالموقف الرهيب.
حمدا لله على سلامتك
وليحفظنا الله جميعا

الفارس يقول...

مراد يا حبيبي الحمد لله عل سلامتك
والحمدلله على لطفه وحسن عنايته...

بدأت بقراءة التدوينه وكنت أظنك ستنسج قصة من خيالك.. ومع قراءة كل عبارة تتسع حدقتي حتى دمعت عيناي من هول ما أقرأ..

أقدار الله تعالى المباغته كثيرا ما تقض مضاجعنا وتؤثر فينا.. نفرح ونسعد ونتمنى وفجأة...!!!

لكن مازلنا نحمدالله أولا وآخرا ظاهرا وباطنا على أن سلمك الله ونجاك..
كما نسأله أن يتم نعمته عليك ويلبسك ثياب الصحة والعافية وأن يشفيك عاجلا غير آجل..

كتبت هذا بعيدا عنك بدمعتين : دمعة حزن على ما أصابك ، ودمعة فرح على سلامتك ونجاتك..

طمني عليك وعلى صحتك أنا في الانتظار
a.7a7a7@hotmail.com

غير معرف يقول...

ألف حمدالله على السلامة يا رجل ...
رسالة مؤثرة فعلا .. و لقد استفدت منها أنا شخصيا !!
خاصة و أنا إذا لم أجد المكان بجوار السائق خاليا لا استقل الحافلة :((

تأكد إنما حفظك الله لرسالة مقدر لك أداؤها :)

غير معرف يقول...

ألف حمدالله على السلامة يا رجل ...
رسالة مؤثرة فعلا .. و لقد استفدت منها أنا شخصيا !!
خاصة و أنا إذا لم أجد المكان بجوار السائق خاليا لا استقل الحافلة :((

تأكد إنما حفظك الله لرسالة مقدر لك أداؤها :)

غير معرف يقول...

الف مليون سلامة عليك

موقف مؤثر يهز اي شخص بشدة
ما بالك اذا كنت بطله


حصل قدام عيني موقف زي اللي حكيته انت تمااام من خمس سنين
بس انا كنت متفرج من شباك البيجو
و اتنين ميكروباص قابلوا بعض وجهاً لوجة

الحمد لله كانت سرعتهم مش كبيره اووي و كانت الاصابات كلها جروح و كدمات

بس الست اللي في الكرسي الاول كان معاها طفل صغير و راسه اتجرحت جامد و دا كان اكثر موقف و مشهد مؤثر
و كلنا نزلنا من البيجو و الست ركبت بسرعه وهي ايديها على راس ابنها بتحاول توقف النزيف و السواق طار بيهم على المستشفى

Mero.. يقول...

زهرة العرب..
الله يسلمك..
فعلا دا اختبار من ربنا ..ولازم الواحد يتنبه..
الحمد لله على كل حال وأشكرك للمرور ..
...................
عزيزي أدهم..
بعد الشر عنك يا حبيب قلبي..
انا مكنتش عايز احكي القصة قدامك لكن خير ..الحمد لله..
...................
أحمد هشام..
فعلا صدمة وهزة..لكن أتمنى ان دي تكون لسعة الاستك..هههههه..
......................
سنووايت..
أنا آسف لو كان الموقف محزن لكن أنا حبيت انقله كما عشته عشان نفتكره مع بعض..أقدر ليكي حقا تعاطفك..اشكرك..
....................

Mero.. يقول...

سفينة ..
أشكرك يا عزيزي على مواساتك..والاسلوب طلع بالطريقة دي لاني كتبته وانا تقريبا لسه عايش الموقف..الحمد لله على كل حال..
يشرفني وجودك في مدونتي ويسعدني كثيرا..
.................
د.أحمد الحاج..
أشكرك على وجودك ومتابعتك لمدونتي رغم ضيق وقتك..
فعلا الموت قريب ونحتاج الى وقفة..
ورحم الله أحمد رغم أني لم اعرفه شخصيا..
...................
قرقر..
الله يسلمك يا صديقي..
واشكرك على سؤالك واهتمامك.. :)
..................
خالي نبيل..
سلامة قلبك يا حبيب قلبي..
انا فعلا كنت سعيد يومها انك سبقتني..يمكن لاني مكنتش هتستحمل حد اعرفه ييحصله كدا في نفس الوقت..او يمكن لان مكنش فيا حيل اشيل حد :] ... الف سلامة
..................
د.أجدع بنوتة
الله يسلمك..واشكرك على المرور والتعليق في كلا المدونتين.. :)

Mero.. يقول...

باز..
الف سلامة عليكي يا حبيبي..لم اقصد ان اؤذي مشاعرك ..لكن حرارة الموقف..انا بخير والحمد لله.. :)
.........................
موناليزا..
أشكرك يا اختي على المرور وعلى النصيحة..
سأتذكر كلما قرأت التدوينة وسأسأل نفسي ان شاء الله ..
اشكرك مرة أخر..
....................
نور
فعلا أختي السفر اصبح مقلق ومرعب بالاضافة الى انه مرهق ..يسر الله لنا ولكم..
أتمنى متكنش زيارتك الأخيرة للمدونة... :)
...................
ريحانة الاسلام
الحمد لله انها جت على قد كدا..فضل من الله.. واشكرك يا اختي ع النصيحة..
واتمنى تشرفيني تاني في البلوج.. :)
.................
دكتور بهدوء..
هههههههه
يظهر فعلا حد حب يتخلص من احد اكبر المفكرين في مصر بعد ابداعاتي الفكرية في البلوج الجديد :))
....................

Mero.. يقول...

sweet-tweety
الله يسلمك ويطيب خاطرك..
والله بجد الطريق بقى لا يحتمل والمسؤولين عنه لا يحتملو ا هما كمان.. لكن هانت ربنا يسهل..
أشكرك على مرورك يا أختي وأتمنى تنوريني في مدونتي مرة تانية..
.....................
عبد الرحمن..
اسف يا عزيزي ان كنت قلبت عليك المواجع..وبما اصاباتك كانت اشد للاسف فالذكرى اكثر ايلاما لك..حفظنا الله جميعا..
أشكرك بشدة ..وحشتني :)
......................
دينا..
لم اكن اعرف بموقفك
موقف صعب هو الآخر..حفظنا الله جميعا..
نورتيني ومنوراني على طول.. :)
.......................
دارك سكايز..
أتمنى فعلا يكون الاسلوب كان جيد كفاية ..
واشكرك للتعايش والتعاطف معايا في القصة..
نورتني.. بس ليه غايبين عنا في البوستات بتاعتكم..
.....................

Mero.. يقول...

الفارس..
ازيك يا حبيبي ؟؟؟
الحمد لله انا بخير ..امارس حياتي بشكل شبه طبيعي..مع بعض الاصابات الطفيفة المتفرقة..
الله يطمنك..متقلقش..أشكرك على السؤال..وحشتني جدا جدا جدا.. :))))
...........................
كريم ابو زيد..
وتعليقين كمان ؟؟ الله يسلمك يا عزيزي..
بس معاك حق..المكان جنب السواق مغري جدا ..
لكن مضطرين نضحي ببعض الراحة :) الاحتياط واجب.. :))
.........................
كاتشب..
المشكلة فعلا ان المواقف دي بتفضل في الذاكرة لسنين..ممكن لسوء الحظ لو لحسنه..
كويس انك مكنتش في الميكروباص ..
اشكرك على تواجدك واتمنى تنورني من جديد..
....................

abonazzara يقول...

حمدا لله على سلامتك
فعلا بالتأكيد مازال لك دور يدخرك الله له في الحياة
وقد ذكرتني قصتك بقصة سيدنا عمر بن عبد العزيز الذي تعرض لحادث مماثل في صغره ولكن من وسيلة القل التي كانت على أيامهم حين سقط عن الفرس وشجت رأسه وكاد أن يموت من هذه السقطة ، ثم عاش ليكون خامس الخلفاء الراشدين
فمن يعلم ما يدخره الله لك ؟
حفظك الله وثبتك
تقبل تحياتي واحترامي

نعكشة يقول...

حمدالله علي سلامتك
بس اللي شدني في الموضوع
بعد ان حاولت ان تساعد السائق
وقفت كدة بلا حراك
وحضرتك تقريباً دكتور

يمكن حضرتك محكيتش
بس لو فعلا معملتش
لية مروحتش تتشك الناس
اعتقد انك لما خدت الرمد
خدت في نفس السنة السنة دي forensic و خدت ال CPR و ال 1st aid measures

انا سبت الموضوع بس دة اقلقني

فكرني موضوعك دة بحاجتين حصلولي
الاولي : اني لما جيت احاول ناس صاحبهم وقع

الثانية : اني واجهت الموت قبل كدة

.......

موقف غريب جداً حصل قدامي واحد وقع من فوق السور علي دماغه و فضل علي الارض لثواني معدودة

انا قلت لصحابي يا جماعة مش ممكن يكون في حالة ال concussion المهم روحت اقولهم إية حصل

صحابه افتكروني جاية بعاكس وقوموه بسرعة عشان يمشي
قولتلهم مفروض تسيبوة نايم علي الارض شوية
افتكروني برضو بعاكس و قالولوا يلا يابني يلا
المهم الولد فاق افتكرته بقة في ال lucid interval
واللي قد يتبعها compression حاولت افهمهم
بس افتكروني بعاكسهم
المهم الولد مشي و معرفش جرالة اية بعدها بس اعتقد انه كويس
دة الموقف الاول

الموقف التاني
اني في مرة كنت بغرق و كنت خلاص بتشاهد
بس حصل شوية حاجات خليتني اقاوم و طبعاً ( لولا الله) لكنت في خبر كان لإن محدش حاول إنه يساعدنا
وأنا بعوم علي قدي
و صحبتي كانت متشعلقة في رقبتي ( يعني خانقاني) يعني كنت خلاص بودع
بس إنه القدر

بالرغم إني كان نفسي اموت ساعتها لإني كنت احسبني كويسة و مصلية الفجر يومها إلا ان الواحد مش عارف الخير فين

يأتي الموت بغتة
هل أنا جاهزة ليه
معتقدش
للأسف لأ
بحاول
بس حتى الان لأ

ربنا يستر علينا
و يعينا
و يسامحنا جميعاً
و يغفرلنا

حمد الله علي سلامتك
واتمني نتيجتك تيجي علي خير

دمت سالماً

سلامون عليك

HERO يقول...

اولا : حمد الله على السلامة
ثانيا : انا حسيت من كتابتك اني كنت معاك بجد والله والحمد لله ان ربنا نجاك جايز فعلا لأن لسة ليك مهام في الحياة
وكده هتخلي الواحد يفكر 100 مرة قبل ما ييزود عن 130
وربنا يرحم كل الضحايا ويعافينا مما ابتلى به غيرنا

تحياتي

رحـــــال يقول...

لحظات قد يكون الكثير جربوها ..

ولكن ماذا بعد ..

اسئلة تطرح نفسها ..

مالمعنى ان الله انقذنى دون الاخرين ..؟؟؟

مالمفروض منى ان اصنع ..؟؟

لابد ان يكون هناك حمد لله اكثر
عبداة اكثر
.
.
.
.
. لكن لن يكفى ..؟؟

ماذا افعل ..؟؟

بجد موقف صعب والاصعب انك تحتار ايه الى تعمله بعده ..

حمدا لله على سلامتك اخونا الكريم .

زى الهوا يقول...

ياالله , موقف صعب اوى , على فكرة مش زى ماحضرتك قولت هنقرأ وتعدى علينا وخلاص , حضرتك صورت الموقف بشكل مباشر كأننا كنا معاك

مش عارفة اقول ايه , بس دا كرم كبير اوى من ربنا انك نجيت , والكرم الاكبر انك كنت فى الموقف دا واخذت العظة


الحمد لله على سلامة حضرتك , وربما ينجى الجميع , انا على فكرة متخيلة اوى موقفك وخصوصا وحضرتك سامع صوت توجع الاخرين ومش بايدك تعمل حاجة

ربنا يكرمك وقرب من ربنا اوى

Mero.. يقول...

أبو نظارة..
أتمنى ذلك..وأتمنى يكون ليا دور في الحياة :)
نورتني بوجودك..
...................
نعكشة..
بما غن الطريق دا مشهور بالحوادث..فالحكومة اللي يسترها عاملة نقطة اسعاف كانت على بعد اقل من كيلو من المكان ..بمجرد اني نزلت من العربية كان الاسعاف صوته واصل عندي وقاموا بالواجب مع المصابين..بس معاكي حق انا سالت نفسي لو مكنش الاسعاف جه على طول كنت هعمل ايه كدكتور ؟؟ ولا هتعبر نفسي ضحية..معرفش بصراحة ..
الغرق بالذات وضعية تانية..لان الواحد بيبقى حاسس انه خلاص مفيش امل..
ربنا يحفظنا ويحفظ كل المسلمين..:)
.......................
HERO
الله يسلمك يا حبيبي
130 ؟؟ 130 على طريق الزقازيق دا انتحار رسمي .. يعني تاخد تابيدة مش مخالفة :)))
وحشتني.. :)
.............................
رحال..
الله يسلمك ياعزيزي ونورتني بمرورك اللي اتمنى ميبقاش الاخير..
اسم رحال زي مسافر تقريبا يمكن اكتر وفعلا يا ريت كلنا نحس بدا..
نورتني :)
.........................
زي الهوا..
اتمنى فعلا اكون نقلت الموقف زي ما حصل..مش حب في النكد..بس عشان كلنا ناخد عبرة..
وفعلا اصوات الناس والصريخ والتاوهات كان لها تاثير خاص..
شرفتيني بوجودك وبتعليقك و ياريت تنوريني باستمرار ..
......................
آسف ع التاخير في الرد ع التعليقات :)

Ghada , Rofayda يقول...

ميرو ...يا ربي :((

ربنا يحفظك يا رب و يحميك من كل شر ..

تعرف ان كل كلمه انت قلتها انا مريت بيها في حادثه وانا مسافره من العاشر للزقازيق رمضان اللي فات و كنت راكبه في نفس المكان ورا السائق بالظبط و كنت عايزه اركب قدام بردو .. بس الفارق ان العربيه بعد ما خبطت في العربيه اللي قدمها اتقلبت اربع او خمس مرات علي الطريق ...

ربنا يحميك يا مراد يا رب و يعزك .. و بعدين احنا لسه محتاجين طبيب شاطر في العيون :) اسمه مراد ..

مليون سلامه ليك يا ميرو يا رب و ان شاء الله خير .. و يالا شوف بس الرساله اللي ربنا بعتهالك ورا الموضوع ده ايه و استعين بالله عليها ..

الحمد لله علي سلامتك يا ميرو

Unknown يقول...

الف حمد الله على السلامة بجد الحمد لله انك سليم معافى الحمد لله الحمد لله ..........
انا مش عارفة اعلق على فكرة هاستجمع انفاسى وابقى ارجع تانى

بذرة امل يقول...

الف سلامة عليك يادكتور
الحمد لله على سلامتك
اعتقد ان ده درس يجب علينا جميعا ان ندركه جيد
الف سلامة مرة تانية

Mero.. يقول...

غادة ورفيدة..
الله يخايكي واسف ع التاخير في الرد بس كان عندي امتحان ..
بس ان العربية تتقلب دا بيتهيالي كمان اصعب من انه يكون حادث عادي..ربنا يحفظنا جميعا
نوتيني :)
.....................
انجي ..
الله يسلمك ويحفظك عدت على خير والحمد لله استجمعي انفاسك ومتقلقييش :))
....................
بذرة أمل..
الله يسلمك وفعلا المفروض احاول اخد عبرة ..
نورتيني واتمنى تتابعي البلوج.. :)

باعتذر مرة تانية على التاخير في الرد على زواري الاعزاء بس الامتحانات بقى ربنا يسهل :) DANKE :)