الجمعة، ٢٥ أبريل ٢٠٠٨

تاج ..إجاباتي

أهداني عزيزي عبد الرحمن الديب تاج ..قبل ما أجاوب في حاجتين..
المفروض أكتب 10 حاجات عن نفسي ودا فعلا كتير قوي ومش لاقي حاجة أقولها..ربنا يسهل..التاني والأهم..إيه اللي يخلي أي حد يقرا عني 10 حاجات ..إيه المتعة في كدا؟؟إيه الدافع؟؟ ..المهم 10 حاجات..:

1
مسلم بحاول أكون متدين ..في صعود وهبوط ..لكني بشكل عام إنسان محترم وكويس..

2
الحمد لله سافرت كتير قوي قوي والسفر هو مفتاح الخبرة لان فيه تجارب ومواقف كتير عشان كدا اعتقد إني وصلت درجة كافية من النضج تؤهلني إني آخد أي قرارا في حياتي مهما كان كبير..

3
جربت كل حاجة تقريبا ممكن أي شاب يجربها او ع الاقل كان بامكاني وعشت والحمد لله أي عيشة ممكن واحد يعيشها..قمة الرفاهية في أيام ..بهدلة وشحططة وإن كانت أرحم من غيري بس اتبهدلت بما في الكفاية إني أعرف إن مفيش مشكلة إني اتبهدل تاني ومفيش ميزة اني الاقي رفاهية تاني وبالتالي مبقتش فارقة عندي أي حاجة بهدلة رفاهية ..كله محصل بعضه النتيجة إني قاعد على كرسي في بيتنا بكتب البوست دا..

4
مؤمن بنظرية الأستك.. باختصار كل واحد حولين ايده أستك كل ما تحصل حاجة حلوة في حياته يتشد الاستك سنة ..وهكذا ..كل ما تحصل حاجات حلوة اكتر كل ما الاستك يتشد اكتر وفي الاخر لما يفلت الاستك يلسع ..وطبعا كل ما اتشد اكتر كل ما كانت اللسعة اشد واشد..عشان كدا لما احس ان حياتي سعيدة مبفرحش قوي لاني عارف ان الاستك بيتشد ..ولما بتلسع مبزعلش لاني عارف انها لسعة طبيعية وهتعدي..بس :)

5
للاسف رخم وبارد ومش متواضع منغلق شوية ومش متعاطف مع حد.. ساعات ساخر ومنتقد ..بس محترم الحمد لله وبعامل الناس كويس ..عزائي ..إن الأمة الإسلامية أكيد هتحتاج حد بالمواصفات دي عشان يعمل حاجات الناس الكويسة مش هتعملها لانها مش عايزة او متقدرش المهم..امثالي اكيد اتخلقوا لحكمة .. وعلى رأي اللي قال"الرجال العظماء ..غالبا ما يكونوا رجالا سيئين".. :)

6
نفسي أتخصص في الطب الشرعي ..وأعمل بانجي جمب وسكاي دايفينج.. وأركب أستون مارتن ب د 9.. وأعمل فيلم إسلامي يكون صورة صحيحة دعوية عن الإسلام ويكون قدوة للأطفال..ونفسي لما اموت أموت وأنا واقف على رجلي بكامل قوتي ..وأبص للسما وأبتسم قبل ما أموت ..اموت وانا بدافع عن الاسلام باي طريقة..

7
مبحبش حاجة بشدة ومبكرهش حاجة بشدة..باحاول اتاقلم ..ومبحبش أتكلم مع حد عن الحاجات اللي بحبها أو بكرهها ﻷن دا بيزود الاحساس بيها ايجابا او سلبا..بس بكره الكلام الطويل عن اي موضوع واللي بيتكلموا كتير عن اي موضوع..مهما كان مهم..بحب اختصار الحوار في اقل عدد ممكن من الكلمات..يتكلم زي ماهو عايز بس من غير زيادات ملهاش لازمة..لما بعمل كدا ..الناس بتحسب اني شايف نفسي عليهم..او مغرور..تنك..بس انا مش كدا ...أتمنى

8
بحب القراية "أي حد في مصر بيقول كدا :)" فعلا بحب القراية,بحب الشطرنج والبلياردو,بلعب ملاكمة....بحب السفر....ومقتنع إن اللي ما سافرش ..لا شاف ولا عرف

9
أجلت فكرة الجواز 15..20 سنة قدام ..دا لو اتجوزت..مش عارف.. في عدة عوامل أولها إن الجواز هنا في مصر له مقدمات وروتين ممل و بقى معقد بطريقة غير عادية..وبصراحة مش لاقي بنت حلوة ودماغها نضيفة ومتدينة في نفس الوقت ..عارف إن في كتير بس أنا لسه مقابلتش :) اخر سبب بقى إني لغاية دلوقتي بجد مش عارف أي واحدة ممكن تتجوز واحد زيي ليه ؟؟ ..


10

لو هتكلم عن نفسي لازم اقول ان في شخصيات غيرت مسار حياتي أهمهم اخويا حبيبي ادهم..وفي السعودية اتنين مدرسين ليا "مفرح وسليمان"..ودكتور دانييل الدكتور المشرف عليا في النمسا..
بحمد ربنا إنه قدر إنهم يبقوا في حياتي وبشكرهم..


تحديث : يا جماعة اللي يقرا التاج مينساش لو سمحتم إن في بوست نازل معاه "الأنا" أهم من التاج
ميرو..:)

أمرر التاج لـ

أحمد هشام.. "بلدك يا رأفت"

"خبيب "


أدهم.. "من أدهم عن أن شيء"..
ـ




هناك ٢٠ تعليقًا:

khobayb يقول...

انت بس ملقتش واحدة بالمواصفات دي لأنك مدورتش
:)

---

أحترم عقلك بشدة
وأحبه
:)

---

فقط أتصور أن آفة العقل إذا ظن أنه يعلم كل شئ ..
فينغلق عما خارجه - إذ يظن أنه لا يحتاجه - ويتحول كلامه مهنة يحترفها عقله ، لا وسيلة يبحث بها عن الحق ..

أنا بالتأكيد لا أتحدث عنك .. أنا أتحدث عن موضوع يمس "أصحاب العقول النظيفة"

هؤلاء الذين يستطيعون تحديد رأيهم مسبقا .. ثم البحث عن طريق للوصول إليه !!

إنها ملكة ليست عند كل الناس

وإنها سلاح ذو حدين

---

بما إني لغبطت في التعليق .. أكمل بقى :

خد الموضوع ده :

في بعض المواقف بأحس إنك واحد من دول :

http://abonazzara.blogspot.com/2008/04/blog-post_23.html

صحفية روشة يقول...

ايه دة انا تانى تعليق
طب ما اشوف كدة تانى

صحفية روشة يقول...

وتالت تعليق كمان دة الموضع بجد بقة

صحفية روشة يقول...

يا حالوللى
رابع تعليق وسبا بقة من لعبة التعليقات
دور تانى ينم تلاقى
بس بجد
سيدى يا سيدى على الاجابات
____________________________
للى عاوز يزور لوحه شرف يدخل مدونتى وهتلاقو لينك لوحة شرف فيها
لوحة شرف هى لوحه شرف لكل من دون فابدع وينشر بها افضل بوستات كتبها البلوجرية
____________________________
ميفوتكش البوست الجديد (اوزه سينى هدوم اروسه)

nanosa يقول...

السلام عليكم ..انا عايزة اقولك حاجة واحدة بس وهي ان لو انت فعلا زي مابتقول يبقي استحالة تكون مرور ده انت كده تبقي اعقل انسان يعرف يعيش ف العالم دلوقت اللي بقي عام زى عالم الجنون...
وتحياتى لك وبالتوفيق ان شاء الله ويارب تلاقيها

FaceMoon يقول...

انا بحب التاج اوى عشان بيخلينا نعرف ناس كويسين كدة كلامك عن نفسك انا شايفاة متواضع وجميل وفيه نضوج وفكر بحييك عليه ربنا يوفقك دايما
تحياتى

أحمد هشام يقول...

عاوز أعلق علي جملة انت قلتها : " اللي ما سافرش ما شافش حاجة "
قال الشاعر :
ما في المقام لذي عقل وذي أدب
من راحة فدع الأوطان واغترب
سافر تجد عوضا عمن تفارقه
وانصب فإن لذيذ العيش في النصب
إني رأيت وقوف الماء يفسده
إن ساح طب وإن لم يجر لم يطب
الأسد لولا فراق الغاب ما افترست
والسهم لولا فراق القوس لم يصب
و الشمس لو وقفت في الفلك دائمة
لملها الناس من عجم ومن عرب
و التبر كالترب ملقي في أماكنه
والعود في أرضه نوع من الحطب
فإن تغرب هذا عز مطلبه
و إن تغرب ذاك عز كالذهب

دكتور بهــدوء يقول...

شخصيه فعلا تستحق الاحترام
مش بس عشان اللي هوه كاتبه
لا يا جماعه انا اعرفه شخصيا
بس فعلا كلامك بمنتهي الهدوءوالعقل

Mero.. يقول...

خبيب ..
فعلا أنا مدورتش أو ع الأقل مدورتش صح.. بس زي ما قلت أ،ا عارف إن في كتير..
تعليقك يسعدني ..حتى لو كان زي اللي انت كاتبه دا :D
ايه يا عم ..بس كويس انك وضحت وجهة نظرك ..هههههههه

صحفية روشة..
مرسي قوي ع المرور والتعليق :)

نانوسا..
اه فعلا انا عاقل قوي ومخي كبير "مش بقولكم مش متواضع " طبعا بهززززززززررررررر
شكرا ليكي...

FaceMoon:
على فكرة انتوا كدا بجد بتحرجوني

أنا مصري:
الشعر اللي بتكتبه ع البوستات رااائع وبجد اللي بيحبوا الشعر ويهتموا بيه ناس يستحقوا الاحترام..دا غير انك تستحق الاحترام اصلا ..ماحنا كل يوم مع بعض

دكتور بهــدوء..
الله يخليك دا من ذوقك ..على فكرة مواضيع مدونتك جامدة ما شاء الله..شكلي هأدمن .. :)


DANKE :)

إنسان || Human يقول...

عجبتني قوي نظرية الأستك دي
وانا متفق معاك ان اللي ماسفرش ماشافش حاجه فعلاً
...
بس خلي بالك
الغرور والثقه بالنفس بينهم شعرة رفيعة جداً
..
بجد استفدت من كلامك كتير

د/اجدع بنوته يقول...

ربنا يوفقك وتقابل الحلوه ذات الدماغ النضيفه والمتدينه ف نفس ذات الوقت

واللى تعرف هى هتجوز واحد زيك كده ليه ؟؟

وقطعا تكون قبل ال 20 او 25 سنه اللى جايين

وجامده اوى نظرية الاستك دى

ربنا يوفقك يارب ويقويك ع خدمة دينك وبلدك ورسالتك

Abd Al-Rahman يقول...

عزيزى مراد
بالرغم من اختلافى معك فى نقاط كثيرة ، بل من الممكن ان اقول فى معظم النقاط الا اننى أحترمك واقدرك ،وأجد متعة فى اختلافى معك لانه اختلاف لذيذ فمع اننا لا نتفق عادة فى آرائنا الا ان كل من يحمل للاخر تقديرا واحتراما
دمت متميزا ودمت لى صديقا

Ghada , Rofayda يقول...

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

جميل انك تعرف ان انسان بالصفات هذه له دور في نهضه الاسلام :) ... ان شاء الله تنال ما تريد

و ربنا يعينك يا رب علي التزام
الالتزام

و نغبطك علي كثره السفر :)

جميله جدا نظريه الاستك وان كنت لا اعمل بها لاني احب ان اعطي كل ذي حق حقه فعندما اكون سعيده استمتع بقمه السعاده و عندما احزن بحزن قوي:( بس الحزن بيمشي بسرعه علي فكره

ربنا يعينكم علي طاعته و يجعلكم سعداء دائما يا رب

جزاك الله خيرا علي الرد علي مدونتنا

mostafa rayan يقول...

كلامك بيقول ان انت حد دماغة نضيفة
ربنا يوفقك

Mero.. يقول...

Human ..
نورت البلوج ..
الحمد لله أي ميزة عندي عن الناس من ربنا ..لو عرفت استشعر كدا مش هتغر حتى لو اقتنعت اني احسن من الناس..
شكرا ع المرور والتعليق

د/اجدع بنوته ..
ربنا يسمع منك ..بس تفضل تعقيدات الجواز المصرية .. ع العموم الجواز قسمة ونصيب لما هييجي في معاده..
نظرية الأستك طبعا أنا مش مألفها أنا كنت سمعتها مرة وهاحاول اجيب المصدر بالضبط.. :)

عزيزي عبد الرحمن..
طبيعي أن أختلف معاك فكلانا يفكر بعكس الاتجاه..احترمك .. واحبك

Ghada & Rofayda
يشرفني تواجدكم
مدونكم رائعة..
يا رب تكونوا ذخر للاسلام وتطلعولنا جيل مسلم
وكويس برضه :)

mostafarayan
اه طبعا انا دماغي نضيفة جدا "مفيش تواضع خالص"
لازم اهزر عشان متكسفش :)
يشرفني مرورك وتعليقك وواضح انك قريت كذا موضوع اتمنى يعجبوك ويضيفوا ليك..

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

عجبتني نظرية الأستك دي
أوريجينال خالص

سنووايت يقول...

.com

سنووايت يقول...

نظرية الأستك دي عبقرية علي فكرة وجديدة اول مرة اسمعها

الطب الشرعي من امتع المواد اللي درستها

مبحبش حاجة بشدة ومبكرهش حاجة بشدة
خير الأمور الوسط

emad.algendy يقول...

جميييييييل
ايضا كما اعرفك في معظم النقاط
احناواضحين اوي كده؟؟؟
ولا عندنا فراسة لسه شغالة
عجبتني اوي حتة بحب القراية "والمصريين كلهم بيقولو كده" عارف انا بدات ما قولش لحد اني بحب القراية
هههههههههههه
تحياتي

Mero.. يقول...

المفقوعة مرارتها..
انا حاولت اجيب نظيرة الاستك من مصدرها لكن للاسف وصلت للمصدر ملقتهاش مكتوبة ههههههه
شكرا ع المرور

سنووايت..
الشرعي فعلا ممتع بالنسبالي الامتع
انتي زميلة كفاح بقى على كدا..
يشرفني مرورك..

Nooor..
أتمنى أنها فراسة
معدل قراية المصريين كتاب واحد في السنة على ما اذكر..اموت واعرف لما الناس دي كلها بتحب القراية امال فين بقى الكلام دا؟؟